NL | EN

Tips voor inbound-driven experience marketing

23 juni 2020
  • f0042aeda3174b2251b7a07a10d47bb2.jpg

Nu het merendeel van de ontmoetingen online plaatsvindt, is merkbeleving belangrijker dan ooit. En misschien ook wel moeilijker, want hoe bereik je je doelgroep als je deze niet offline kunt ontmoeten? In een eerder blog schreven we al over experience marketing en dat we eerder moeten gaan inzetten op geïntegreerde experience-campagnes. Campagnes waarin online en offline elkaar aanvullen en waarbij experience een grote rol speelt.

In datzelfde blog gaven we aan dat experience marketing perfect te combineren is met inbound marketing: de kunst om gevonden te worden door je doelgroep, zonder die te storen met traditionele marketinginstrumenten. In plaats daarvan help je juist je doelgroep met wat dat ze op dat moment nodig hebben. Bij experience marketing gaat het óók om behoeftevervulling, en wel gericht op een emotionele (merk-) connectie: je wil je doelgroep iets laten ondergaan om een emotie en reactie los te maken. Oftewel: inbound-driven experience marketing.

Wil je daarmee aan de slag? Lees dan eerst even deze vijf tips.

Vijf tips voor inbound-driven experience marketing

Start met het ontwikkelen van een buyer persona

Een buyer persona is een semi-fictieve representatie van je ideale klant. Dit geeft je inzicht in de doelstellingen en uitdagingen waar je doelgroep mee te maken heeft. En hoe beter je weet wat het profiel van je doelgroep is, hoe betere content en beleving je kan bieden, op de manier die past bij je doelgroep.

Houd rekening met alle continu aanwezige fases in de buyer journey

Oftewel: awareness, consideration en decision. Je kunt niet meteen van een lead een deal maken. Maar als jij jouw buyer op het juiste moment met de juiste content benadert, ben je wel goed op weg naar die deal. Het gaat om lange-termijnrelatie, niet om quick wins. Dát is de inbound methodology die ten grondslag ligt aan je campagneontwikkeling. Don’t sell, be an expert: onderhoud je relatie in welke fase dan ook met kennis en expertise. En neem nurturing net zo serieus als leadgeneration. Wij werken o.a. met het flywheelprincipe van Hubspot: attract, engage, delight.

 

 

Start met het continu verzamelen van insights

Insights are key en insights zijn de drijfveer voor al je communicatie en activiteiten. Tooling en automation zorgen ervoor dat je kan meten, analyseren, experimenteren. Begin hiermee vanaf de start, zodat je precies weet wat je bereikt met je inspanningen.

 

Zorg altijd dat je engaging content ontwikkelt

Content moet iets oproepen, losmaken, triggeren. Eenzijdig content pushen – zendgedrag – is (al jaren) verleden tijd. Zorg in alle touchpoints dat je doelgroep kan reageren, deelnemen, iets kan vragen of juist vragen kan beantwoorden. En zo simpel mogelijk. Juist hier kun je je creativiteit kwijt: probeer je campagne vorm te geven met gamification, gebruik polls, online demo’s. En inhoudelijk: werk met activerende boodschappen.

 

Ontwikkel creatieve concepten en campagnes

Of je nu een Knowledge LAB bedenkt, een Academy of een Membersclub: een creatief concept waar je al je touchpoints en middelen onder kan hangen, zowel onlineals offline, zorgt ervoor dat je je merk een gezicht geeft. Zodat je je merk gaat laden, en dus die emotionele (merk)connectie kan bewerkstelligen. Dit is waar experience en inbound samenkomen. En waar je je doelgroep in een hele journey meeneemt.

Met een inbound-driven experience-marketingstrategie bekijk je experience dus 360 graden. Voer beleving door in alle touchpoints van elke fase, zowel online als offline, en houd daarbij de behoeften van je doelgroep in gedachten.

Waar zou jij nog meer over willen weten?

  • Ontwikkeling van buyer persona’s
  • Insights verzamelen
  • Engaging content ontwikkelen
  • Buyer’s journey
  • Creatieve concepten en campagnes
  • Inbound / experience marketing algemeen

Volgend blog: Hoe ontwikkel je een buyer persona en een experience journey?

Eventive - Bureau voor Eventmarketing - 020 409 4787 - info@eventive.nl - Burgemeester Stramanweg 102, 1101 AA Amsterdam Zuidoost - KvK: 34183170 - BTW: NL8117.78.344.B01 - Privacyverklaring- Vacature: eventstagiair
Eventive - Bureau voor Eventmarketing
020 409 4787
info@eventive.nl
Burg. Stramanweg 102
1101 AA Amsterdam Zuidoost
KvK: 34183170
BTW: NL8117.78.344.B01
Privacyverklaring
Vacature: eventstagiair

Zullen we samen je marketing naar een hoger niveau tillen?

Wil je meer halen uit je events, acties en campagnes? Neem vandaag nog contact met ons op, dan geven we je drie gratis tips om meer uit je eventstrategie te halen. Geheel vrijblijvend en afgestemd op jouw uitdaging. Waar wacht je nog op?

nu inschrijven
Akkoord
Koekje erbij? Om onze website creatief, effectief en interactief te houden, maken we gebruik van cookies. Soms ook van derden (zie ook onze privacyverklaring). Vind je dat goed?
Nee, ik wil geen cookies en begrijp dat ik daardoor niet de volledige functionaliteiten van deze website kan benutten.