NL | EN

Meten is weten: hoe bepaal je het succes van een eventmarketingstrategie?

3 april 2019
  • Blog CB ROI web.png

Een event organiseren, als exposant deelnemen aan een beurs of het opzetten van een campagne doe je niet zomaar. De tijd en kosten die gaan zitten in je eventstrategie, de communicatie er omheen en in het event, de actie of campagne zelf – die moeten natuurlijk wel wat opleveren. Een versterking van je merkpositionering bijvoorbeeld. Of een bijdrage aan het behalen van je salesdoelstellingen.

Wat dat betreft is het eigenlijk best gek dat toch nog best veel bedrijven het succes meten aan de hand van zaken die niet zoveel zeggen over hun eventmarketingdoelstellingen. Zoals het aantal bezoekers. En of die bezoekers tevreden waren over het programma. Maar hoe meet je dan wel wat je return-on-event is?

Meetbare en relevante doelstellingen

Om het succes van een eventmarketingstrategie te meten, is het belangrijk om van tevoren relevante en meetbare doelstellingen vast te stellen. In het ideale geval doen we eerst een nulmeting, die ons inzicht geeft in de huidige situatie. Door na afloop van het eventtraject of de campagne opnieuw een meting te verrichten, krijgen we een goed beeld van de return-on-investment van een event. En omdat een communicatietraject meer contactmomenten beslaat dan alleen het event zelf, kijken we daarbij naar het effect van zowel online als offline activiteiten.

Maar wat zijn dan precies relevante doelstellingen? En hoe vertaal je die naar meetbare targets? Om goede metingen te kunnen verrichten, kijken we naar een aantal verschillende zaken die we grofweg kunnen indelen in de twee belangrijkste categorieën als het gaat om experiencemarketing: gedrags- en perceptieverandering en merkbeleving.

1. Gedragsverandering of verandering in perceptie

Een van de belangrijkste doelstellingen van een eventmarketingstrategie is het realiseren van een zekere vorm van verandering in gedrag of perceptie. Bijvoorbeeld dat je doelgroep op een bepaalde manier over je merk gaat denken. Of dat relevante prospects in contact komen met je merk, met het uiteindelijke doel om ze je product of dienst te laten afnemen.
Voorbeelden van hoe je gedragsverandering of verandering in perceptie kunt meten, zijn:

  • De socialmedia-actie van mijn merk heeft daadwerkelijk geleid tot een X aantal nieuwe online brand ambassadors.
  • Na campagne X waardeert mijn doelgroep mijn bedrijf als een sterk merk.
  • Mijn advertisingcampagne heeft een X aantal leads, clicks of downloads opgeleverd.
  • Na het evenement is X procent van mijn doelgroep van plan om mijn product of dienst af te nemen.

2. Merkbeleving

Daarnaast is het belangrijk om te weten hoe jouw merk wordt ervaren door de doelgroep, en welk effect je campagne- of eventstrategie op die beleving heeft gehad. Weet je doelgroep waar je merk voor staat? Kan je doelgroep zich wel identificeren met je merk? Wat voor effect hebben je campagne en je online zichtbaarheid gehad op de manier waarop de doelgroep naar je merk kijkt? Je kunt dit soort vragen meetbaar maken door van tevoren target te stellen als:

  • Na mijn beursdeelname kan X procent van mijn doelgroep mijn boodschap navertellen en vertellen hoe ze tegen mijn merk aankijken.
  • Mijn doelgroep associeert mijn merk met innovatie, expertise, kwaliteit of een van mijn andere merkwaarden.
  • Mijn doelgroep kan twee van de vier USP's van product X navertellen na mijn deelname aan de beurs of een event.
  • Mijn doelgroep kan na de beursbeleving vertellen waar mijn merk of bedrijf voor staat.

Hoe meetbaar is jouw eventmarketingsucces? 3 gratis tips!

Wil jij ook dat jouw events en campagnes meer succes opleveren? Of heb je gewoon meer informatie nodig over hoe je dit nou écht meetbaar kunt maken binnen jouw organisatie? Doe de gratis Eventmarketingscan van Eventive!

Vul onderstaand formulier in, dan nemen wij contact met je op om samen je huidige eventmarketingactiviteiten onder de loep te nemen. Van ons krijg je dan drie tips om aantoonbaar betere resultaten te boeken. Helemaal voor niets, en geheel vrijblijvend. Waar wacht je nog op?

 

Eventive - Bureau voor Eventmarketing - 020 409 4787 - info@eventive.nl - Burgemeester Stramanweg 102, 1101 AA Amsterdam Zuidoost - KvK: 34183170 - BTW: NL8117.78.344.B01 - Privacyverklaring- Vacature: eventstagiair
Eventive - Bureau voor Eventmarketing
020 409 4787
info@eventive.nl
Burg. Stramanweg 102
1101 AA Amsterdam Zuidoost
KvK: 34183170
BTW: NL8117.78.344.B01
Privacyverklaring
Vacature: eventstagiair

Zullen we samen je marketing naar een hoger niveau tillen?

Wil je meer halen uit je events, acties en campagnes? Neem vandaag nog contact met ons op, dan geven we je drie gratis tips om meer uit je eventstrategie te halen. Geheel vrijblijvend en afgestemd op jouw uitdaging. Waar wacht je nog op?

nu inschrijven
Akkoord
Koekje erbij? Om onze website creatief, effectief en interactief te houden, maken we gebruik van cookies. Soms ook van derden (zie ook onze privacyverklaring). Vind je dat goed?
Nee, ik wil geen cookies en begrijp dat ik daardoor niet de volledige functionaliteiten van deze website kan benutten.