Hoe je een event in vijf stappen rendabel maakt (ROI)

19 november 2018
  • ROI website.jpg

Om te weten wat een event heeft opgeleverd, berekenen we voor onze klanten de Return On Investment (ROI). Maar kan je een evenement eigenlijk wel meten? Ja! Je moet alleen wel nét even weten hoe en wat je precies kan meten. En belangrijker nog, wat je daarmee wil bereiken. Wij helpen je in vijf stappen.

1. Stel meetbare eventmarketingdoelstellingen op
Maak je eventmarketingdoelstellingen meetbaar, zodat je achteraf de gewenste output verkrijgt. Stel jezelf de vraag: wat wil ik met het event bereiken? Wil je bijvoorbeeld mensen in beweging brengen of moeten bezoekers na het event iets van jouw merk vinden? Wanneer je een gewenste gedragsverandering zo gedetailleerd mogelijk en SMART formuleert, kan je uiteindelijk toetsen of het event hieraan heeft bijgedragen.

2. Weet wat je kan meten
Vaak krijgen we de vraag: 'wat levert het event mij in geld op?'. Om die vraag te beantwoorden is er meer informatie nodig dan alleen de resultaten van het event. Welke campagnes lopen er bijvoorbeeld allemaal, wat is de output van de salescollega's? Zijn er meerdere contactmomenten met de doelgroep geweest? Oftewel, om de conversie in euro's te berekenen, is het essentieel dat je weet wat er allemaal aan de resultaten van een event heeft bijgedragen.
Daarnaast kan je de event-ROI op twee niveaus meten: op gedragsverandering en de totale eventbeleving.

Gedragsverandering

Wat wil je bereiken? Deze vraag laat je nadenken over de boodschap richting de doelgroep en over welke positie jij als merk inneemt.

Totale eventbeleving

Werd er bijvoorbeeld in de uitnodiging duidelijk wat bezoekers konden verwachten tijdens het event? Wat sprak bezoekers in de uitnodiging aan? Was de eventlocatie goed te bereiken? Hoe was de ontvangst op de eventlocatie? En vooral: 'hoe werd de campagne en het hele concept ervaren door de doelgroep'.
En tot slot: vergeet de online resultaten niet. Hoewel een event grotendeels offline plaatsvindt, is het belangrijk om de online cijfers mee te nemen in de event-ROI. Hoeveel mensen hebben bijvoorbeeld de online uitnodiging geopend? En hoeveel mensen hebben zich aangemeld en hoeveel zijn er daarvan daadwerkelijk gekomen?

 

3. Doe een nulmeting

Dit klinkt misschien als een open deur, maar toch wordt deze stap vaak overgeslagen. Met een nulmeting leg je de huidige situatie vast en zie je wat er moet gebeuren om het gewenste resultaat te bereiken. Neem bijvoorbeeld het imago van een merk. Wat vindt en weet de doelgroep tot nu toe en wat wil je dat ze na het event vinden of denken? Oftewel, wat is het gewenste imago? Voor een goede vergelijking bevraag je alle doelgroepen voorafgaand aan je event of campagne. Zo kun je eventueel de eventmarketingdoelstellingen en aanpak aanscherpen in het voortraject.

4. Meerdere meetmomenten
Meet de resultaten voor, tijdens en na het event. En meet op verschillende niveau's. De doelgroep, die heeft ingeschreven, niet heeft ingeschreven, die komt, maar ook no-show. Waarom? Zo krijg je een totaalbeeld van de doelgroep. Bovendien kun je door deze meetmomenten het event steeds meer richting geven. Korte on- en offline enquêtes zijn bijvoorbeeld een van de best tools om de doelgroep te analyseren. Dit hoeven geen lange vragenlijsten te zijn, met drie goed geformuleerde vragen haal je al veel bruikbare informatie op. Tip: stuur de enquête altijd binnen 24 uur na het event uit. Dan is het event namelijk nog top-of-mind en is de doelgroep nog het meest bereid om mee te werken.

5. Zet de volgende stap in je marketingcampagne
Nu je alle informatie op zak hebt, is het zaak om ervoor te zorgen dat je deze informatie inzet om de doelgroep op te volgen. Je weet nu op welke vlakken het merk goed scoort en waar je bij een volgend contactmoment nog aan kan werken. De conclusie: door de ROI van events te bereiken, krijg je inzicht in de doelgroep en is het mogelijk om je marketingcampagnes extra effectief én rendabel te maken.

Eventive - Bureau voor Eventmarketing - 020 409 4787 - info@eventive.nl - Burgemeester Stramanweg 102, 1101 AA Amsterdam Zuidoost - KvK: 34183170 - BTW: NL8117.78.344.B01 - Privacyverklaring- Vacature: eventstagiair
Eventive - Bureau voor Eventmarketing
020 409 4787
info@eventive.nl
Burg. Stramanweg 102
1101 AA Amsterdam Zuidoost
KvK: 34183170
BTW: NL8117.78.344.B01
Privacyverklaring
Vacature: eventstagiair