Live communicatie? Denk eerst na over een goede merkactivatiestrategie

15 oktober 2018
  • merk-activatie-strategie.jpg

Live communicatie is een van de krachtigste middelen om interactie te bewerkstelligen tussen een merk en de doelgroep. Allereerst ben je in de gelegenheid om direct écht contact te maken en een wisselwerking te bewerkstelligen. En dus om gedrag en perceptie direct te beïnvloeden. Daarbij kun je ook meteen meer van je doelgroep te weten te komen, zodat je direct inzicht hebt of je relevant voor iemand bent – nu of in een later stadium.

Te vaak zie ik echter dat bedrijven in de communicatie rondom een event kansen laten liggen. Dan gaat het in de communicatie naar een live ontmoeting toe bijvoorbeeld vooral om de vraag of iemand zich wel of niet aanmeldt. Terwijl je ook in deze fase al je boodschap en je brand value kunt overbrengen. Tijdens het event zelf zie ik vaak dat bedrijven nog vooral aan het zenden zijn en niet de kans benutten om de interactie aan te gaan met bezoekers. Of dat ze zich er vanaf maken met een goochelaar op een beursstand en een promoteam zonder verhaal. 

De merkbeleving kan echt vaak dikker aangezet worden, zonder dat het een grote reclameshow wordt. Dat vraagt wel om een investering van tijd en mankracht. Mensen worden overspoeld met informatie, producten en diensten, en het aanbod aan events is soms niet meer te overzien. Wat je dus nodig hebt, is een sterke eventmarketingstrategie. Hieronder vind je een aantal inspirerende tips en inzichten die je hierbij kunnen helpen. 

1. Weet waar je merk voor staat

 Wat zijn de drijfveren achter het bestaan van je merk? Wat zijn je merkidentiteit, gewenste imago en je brand values? Voor welke problemen biedt jouw merk een oplossing waar voeg je waarde toe? Het antwoord op deze vragen moeten aan de basis liggen van elke communicatiestrategie, en een eventmarketingstrategie vormt daarop geen uitzondering.

Voor sommige bedrijven is het antwoord op bovenstaande vragen nog niet helemaal duidelijk. Als dat ook voor jouw organisatie het geval is, is het zaak dat antwoord wel te krijgen en op basis daarvan de vorm en inhoud van je eventmarketingstrategie te bepalen. Zijn bovenstaande zaken voor jouw bedrijven wél helder? Maak daar dan ook gebruik van. 

2. Stel eventmarketingdoelstellingen per doelgroep

 Definieer doelstellingen op eventmarketingniveau: kwalitatief en kwantitatief. Hier gaat het soms nog weleens mis. Doelgroepen worden op de grote hoop gegooid. En doelstellingen worden niet verder gedefinieerd. Waardoor doelstellingen soms blijven hangen het niveau van 'aantal leads' of bijvoorbeeld 'we willen brand awareness'. Op zich geen verkeerde doelstellingen. Maar als je echt resultaat uit je investering wilt halen, is het wel zaak om die verder uit te werken.

Bij live communicatie heb je het over beleving en het realiseren van een gedragsverandering. Je zet het middel immers in om een reden. Dus plot je doelstelling daar dan ook op. Stakeholdermapping kan hier bij helpen. Breng alle type stakeholders in kaart en krijg helder wat voor relaties zij met je merk hebben. Hoe goed kennen ze je merk? Zijn ze al klant? Welke diensten of producten nemen ze af en zijn ze ook al bekend met je overige producten? Met zo'n overzicht kun je per doelgoep een doelstelling vastleggen. Wat wil je dat de afzonderlijke doelgroepen van je merk vinden of erover zeggen? En welke inzichten wil je vergaren? 

3. Bedenk een creatief concept

Bij het bedenken van een concept zit vaak de grootste valkuil. Vaak worden ze gezien als een sausje, waarvan we hopen dat de doelgroep het allemaal zomaar snapt. Maar een goed uitgewerkt concept zou eerder gezien moeten worden als een guideline waarin je bepaalt op welke manier je alle elementen inzet en waar alle elementen aan moeten voldoen.

 Bedenk een creatief concept dat je voor een langere tijd op verschillende manieren kunt inzetten en dat je in staat stelt je verhaal over de bühne te brengen. Het creatieve concept is een idee dat je helpt je merkverhaal te vertellen. Hier zit de vertaalslag van merkpositionering naar activatie. In een creatief concept laat je de vorm en inhoud samenkomen, zodat je je merk tot leven laat komen.

Toets een creatief concept altijd op de vraag of je brand values voldoende tot uiting komen. Maar speel ook in op de belevingswereld van de doelgroep. Dit is het moment waarin je de behoeftes van de doelgroep en van jouw merk laat samenkomen. En waarop je bepaalt op welke manieren je de interactie aangaat om je hoofd- en verschillende subboodschappen over te brengen. 

De boodschap die je wilt verkondigen, zal overal in doorgevoerd moeten worden. Zowel voor, tijdens als na alle contactmomenten op een event zelf. Qua vorm en inhoud in alle communicatie, maar ook via de mensen die het contact hebben met de doelgroep – of het nou gaat om je eigen collega's, sprekers of het promoteam. Anders wordt het alleen maar het achter elkaar plakken van losse eventonderdelen. De kunst is om alles wat je wilt overbrengen op een beknopte en krachtige manier te verpakken, zodat heel veel in een keer duidelijk wordt over je merk. 

4. Stel meetbare doelstellingen op

Wat is de gewenste ROI van je eventmarketingstrategie? Als je weet wat je wilt bereiken, dan weet je ook wat je kunt meten. Bepaal in ieder geval wat je allemaal wilt meten: bijvoorbeeld het effect van je digitale middelen. Of denk aan de invloed van je campagne op de traffic naar je website. En natuurlijk aan bereik en conversie.

Een andere belangrijke indicator is gedragsverandering. Als je namelijk weet welk effect je concept qua vorm en inhoud heeft bij je doelgroep, dan leer je je doelgroep steeds beter kennen. En weet je straks ook steeds beter waar toekomstige concepten aan moeten voldoen. Houd er wel rekening mee dat dit een doorlopend proces is. Je doelgroep is niet statisch; er zijn altijd oorzaken waarom behoeftes veranderen.

Kom in het brein van je doelgroep

 Het gaat er bij live communicatie altijd om écht een plekje in het brein van je doelgroep kunt veroveren. Of je als bedrijf of merk nou deelneemt aan een consumenten- of vakbeurs, internal branding events of merkgedreven marketing events organiseert. En of je het nou hebt over een klantendag of jubileum. Ik blijf het zeggen: de impact van events gaat om meer dan alleen het aantal personen dat op een bepaald moment ergens op een plek aanwezig is.

Eerste idee gratis

 Wil jij ook je brandvalues sterker tot uiting laten komen en weten of je meer uit je eventmarketingstrategie kunt halen? Of wil je je merkverhaal versterken om zo betere concepten te ontwikkelen? Neem gerust eens contact op met Eventive – we denken graag met je mee. Het eerste idee krijg je gratis!

Eventive - Bureau voor Eventmarketing - 020 409 4787 - info@eventive.nl - Burgemeester Stramanweg 102, 1101 AA Amsterdam Zuidoost - KvK: 34183170 - BTW: NL8117.78.344.B01 - Privacyverklaring- Vacature: eventstagiair
Eventive - Bureau voor Eventmarketing
020 409 4787
info@eventive.nl
Burg. Stramanweg 102
1101 AA Amsterdam Zuidoost
KvK: 34183170
BTW: NL8117.78.344.B01
Privacyverklaring
Vacature: eventstagiair