Hoge ogen gooien op de beurs? De 6 belangrijkste pijlers van een succesvol beursconcept

5 oktober 2018
  • 45642327_s.jpg

Als eventmarketingbureau krijgen wij niet zelden de vraag: "Ik heb een beursstand van dertig vierkante meter, en nu?" En dat terwijl het aantal vierkante meters niet leidend is bij een succesvolle beursdeelname. Wij denken liever vanuit het doel dan vanuit het middel. En dat doel vraagt om een creatief concept. Oftewel: wat wil je met je beursdeelname bereiken en hoe kunnen we jouw boodschap het allerbeste overbrengen? We zetten de zes belangrijkste pijlers van een succesvol beursconcept voor je op een rij.

1. Concreet gedefinieerde doelstellingen
Het zo concreet mogelijk maken van jouw doelstellingen is essentieel. Wanneer mag je jouw beursdeelname een succes noemen? Denk bij het formuleren van je doelstellingen zowel aan brand awareness als lead generation. Dus: hoeveel gesprekken kan en wil je voeren? Welke beleving wil je dat mensen ervaren? Hoeveel bereik kun je creëren naast je gesprekken en welke actie wil je dat mensen na afloop van het evenement ondernemen? Hoe wil je dat mensen jouw merk of bedrijf zien na afloop van de beurs?

2. Je doelgroep kennen
Ken je doelgroep en speel daarop in. Wie wil je bereiken en waar houden zij zich mee bezig? Op basis daarvan bepaal jij hoe je waarde kunt toevoegen en welke boodschap het best daarbij past. Zo kun je een 'outside-in' boodschap ontwikkelen. Maak voor jezelf ook een wishlist van klanten en prospects waarmee je graag in contact zou willen komen. En bepaal vervolgens hoe je hen gaat bereiken voor, tijdens en na de beurs. Niet onbelangrijk: definieer ook wie niet tot jouw doelgroep behoort en hoe je daarmee omgaat op de beurs zelf.

3. Een ijzersterk concept
Je hebt een supertof idee om je stand in te richten. Of je weet precies welke pay-off je wilt gebruiken om je merk te activeren. Heel mooi, maar het voornaamste kenmerk van een goed beursconcept is dat het 'rond' is. Dat wil zeggen: de communicatie naar de klant, het design van de stand, de opvolging daarna – het sluit allemaal bij elkaar aan. Het gaat om de totaalbeleving die jouw merk, product of bedrijf op de kaart gaat zetten tijdens de beurs. Vorm en inhoud moeten dus eenduidig zijn en overal in doorgevoerd worden.

4. Interactie en beleving op de stand
Je boodschap staat. Maar hoe ga je deze overbrengen op je doelgroep? Afhankelijk van je concept zijn er verschillende manieren waarop je dat kunt aanpakken. Interactie en beleving zijn hierbij de key. Buiten goed voorbereide gesprekken door standbemanning kun je bijvoorbeeld denken aan een actief spelelement op je stand om de aandacht van bezoekers te trekken. Daarmee kun je gelijk op creatieve wijze uitleggen waar je merk of bedrijf voor staat. Of wat dacht je van een dynamische route op je stand waardoor je jouw bezoeker meeneemt in het proces dat zij doorlopen – van interesse in een product tot aankoop? Genoeg ruimte voor creativiteit dus! De hamvraag: "Wat wil ik dat mijn doelgroep na mijn beurscampagne weet, zegt of denkt over mijn bedrijf of merk?" We zijn immers bezig jouw merk of organisatie een plekje en voorkeurspositie te geven in het brein van de doelgroep.

5. Meten = weten
De beurs is afgelopen. En nu? Zijn we tevreden? Doordat jij aan het begin concrete doelstellingen hebt gemaakt kun je het effect van je inspanningen ook daadwerkelijk meten. En weet je dus ook wat je de volgende keer beter kunt doen. Dat meten kan kwantitatief: hoeveel nieuwe bedrijven heb je gesproken, hoeveel follow-up meetings heb je ingepland en hoeveel deals zijn daaruit voortgekomen. Maar je kunt ook meten wat de perceptie is van de doelgroep over jou merk nu ze met je in contact zijn gekomen. We zeiden het eerder al: wat wil je dat jouw doelgroep na je beurscampagne weet, zegt of denkt over je bedrijf of merk? Vraag het ze! De doelgroep-insights, die je uit een activatie zoals een beurs haalt, zijn namelijk erg belangrijk voor je totale strategie. Bovendien zeggen keiharde cijfers veel meer dan een vaag vermoeden. En daar zal je baas het mee eens zijn.

6. Tijdige en effectieve aftersales
Misschien wel een van de belangrijkste onderdelen van je beursdeelname. Wil je beursgesprekken omzetten naar leads, dan is aftersales onmisbaar. Bij een vakbeurs kan dit een e-mailing zijn in combinatie met een follow-upcall. En bij een consumentenbeurs bijvoorbeeld een e-mailing met een call-to-action. Uit beursonderzoeken is gebleken dat de eerste opvolging na de beurs binnen één tot zeven dagen moet plaatsvinden voor het grootste effect. Toch blijkt dat maar tien tot twintig procent van de bedrijven zo'n opvolging inzet.

Met een goed uitgedacht concept krijgt jouw beursdeelname dus een geheel nieuwe betekenis. En kun je jouw verhaal vertellen precies zoals jij dat wilt en aan wie je wilt. Wil jij ook meer uit je beursdeelname halen? Wij zitten te springen om je te helpen een creatief en effectief beursconcept te ontwikkelen en er in alle fases het maximale uit te halen. Of het nu om vijf of honderd vierkante meter gaat.

Eventive - Bureau voor Eventmarketing - 020 409 4787 - info@eventive.nl - Burgemeester Stramanweg 102, 1101 AA Amsterdam Zuidoost - KvK: 34183170 - BTW: NL8117.78.344.B01 - Privacyverklaring- Vacature: eventstagiair
Eventive - Bureau voor Eventmarketing
020 409 4787
info@eventive.nl
Burg. Stramanweg 102
1101 AA Amsterdam Zuidoost
KvK: 34183170
BTW: NL8117.78.344.B01
Privacyverklaring
Vacature: eventstagiair