In vijf stappen naar een effectieve channelmarketingcampagne met co-creatie

4 juli 2018
  • 5 stappen co-creatie - 80KB.jpg

Vendoren, distribiteurs en resellers die samen verantwoordelijk zijn voor de marketing van een product in de ICT-branche. In theorie een prima model, aangezien ze een gezamenlijk belang hebben bij een succesvolle promotie. In de praktijk leidt het echter al snel tot losse marketingactiviteiten die geen sluitend geheel vormen. En die daarom niet tot het gewenste effect leiden. Terwijl het wel degelijk effectiever kan, alleen moeten channelpartners dan wel op een slimme manier in co-creatie samenwerken.

Co-creatie is het proces waarin je met verschillende partijen samen iets creëert. Denk aan het samen uitwerken van een campagneconcept of de gezamenlijke uitvoering van een campagne. Een van de grote voordelen van co-creatie is dat alle partijen inbreng hebben in het proces, en dat de belangen van alle betrokken partijen in het eindresultaat wordt opgenomen. Dat zorgt ervoor dat iedereen zich betrokken voelt, en dat de kans het grootst is dat iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt om een gezamenlijk resultaat te bereiken.
Als channelpartner kun je dus heel goed profiteren van de voordelen van het opzetten van marketingcampagnes in co-creatie. Zeker als je daarbij te werk gaat aan de hand van de volgende vijf stappen.

Stap 1: Breng kansen in kaart

Dat iedereen baat heeft bij het succesvol in de markt zetten van een product, betekent niet dat iedereen tegen dezelfde uitdagingen aanloopt en dezelfde kansen ziet. De verschillende channelpartners zijn immers allemaal in een andere fase betrokken bij de marketing van een product en beschikken allemaal over eigen unieke inzichten.
De eerste stap richting succesvolle co-creatie is het in kaart brengen van die verschillende uitdagingen en kansen. Tegen welke bezwaren in de markt lopen resellers bijvoorbeeld aan? Waar ziet de distributeur nog kansen voor het aanboren van een nieuwe markt? Of welke doelgroep is voor de vendor nog lastig te bereiken? En waar ligt dat aan?

Stap 2: Bedenk samen oplossingen

Als bekend is waar de uitdagingen in de markt liggen, kun je samen gaan brainstormen over oplossingen. Het is daarbij belangrijk dat iedereen zich vrij voelt om zijn ideeën in te brengen, en dat je die flow op gang houdt door in de eerste fase ideeën nog niets af te schieten. Zelfs als een idee niet haalbaar is, kan dat in een brainstrom leiden tot een andere idee dat uiteindelijk wel tot het gewenst effect leidt.

Stap 3: Vraag om commitment

Uiteraard is het belangrijk dat het niet blijft bij ideeën die op verschillende papiertjes of op een flipover staan opgeschreven, maar dat die uiteindelijk wel worden uitgevoerd. Maak daarom aan het einde van de brainstorm een keuze over welke conceptideeën je gaat uitwerken in bijvoorbeeld een campagne. Zoek daarbij de pareltjes uit alle ideeën. Dus niet alleen de meest haalbare, maar ook de te gekke en wellicht moeilijk uitvoerbare ideeën. Voer ook deze stap gezamenlijk door, om ervoor te zorgen dat iedereen betrokken blijft en zich committeert aan de uitvoering.

Stap 4: Werk ideeën uit in concrete plannen

Om te voorkomen dat de gekozen ideeën straks alsnog liggen te verstoffen in een la, is het zaak om ze uit te werken in concrete plannen. Hoe ga je jullie gezamenlijke boodschap op basis van het gekozen concept onder de aandacht brengen bij de doelgroep? Vergeet daarbij ook niet te kijken naar verschillende in stap vastgestelde uitdagingen, om te waarborgen dat iedereens belangen in de plannen worden verwerkt.

Stap 5: Maak duidelijke afspraken

Als je ideeën hebt uitgewerkt in concrete plannen, is het natuurlijk tijd om die in de praktijk te gaan brengen. Maak daarbij duidelijke afspraken over wie verantwoordelijk is voor welke werkzaamheden, om te voorkomen dat gedeelde verantwoordelijkheid niemands verantwoordelijkheid wordt en er werkzaamheden blijven liggen. Zorg dat dus dat de plannen op de agenda blijven staan, anders belanden je ideeën en plannen alsnog in een stoffige la.
Houd elkaar ook op de hoogte van hoe de campagne op verschillende niveaus en deel resultaten. Ook, of juist, als een bepaalde aanpak niet werkt, want daar kan iedereen van leren.

De eerste stap zetten

Aan de wil om samen een succesvolle campagne op te zetten ontbreekt het niet bij channelpartners. Bij Eventive hebben we ervaring in het begeleiden van dit soort trajecten, en ik weet uit ervaring dat dit tot veel enthousiasme leidt bij de betrokken channelpartners. En dat zowel vendoren, distribiteurs als resellers boordevol goede ideeën zitten. Iemand moet alleen wel de eerste stap zetten om de betrokken partijen te activeren en bij elkaar te brengen. Waar wacht je nog op?

HPE en VMware gingen je voor met dit 5-stappenmodel. Lees snel de cases!

Dit was een special voor de IT-branche. Weten voor welke branches we nog meer werken? Blader eens door de rest van onze cases

Eventive - Bureau voor Eventmarketing - 020 409 4787 - info@eventive.nl - Burgemeester Stramanweg 102, 1101 AA Amsterdam Zuidoost - KvK: 34183170 - BTW: NL8117.78.344.B01 - Privacyverklaring- Vacature: eventstagiair
Eventive - Bureau voor Eventmarketing
020 409 4787
info@eventive.nl
Burg. Stramanweg 102
1101 AA Amsterdam Zuidoost
KvK: 34183170
BTW: NL8117.78.344.B01
Privacyverklaring
Vacature: eventstagiair