10 stappen voor doelgerichte conceptontwikkeling

4 juli 2014

'Ontwikkel een concept voor ...'. In ons vakgebied krijgen we vaak deze opdracht. Maar wat is een concept eigenlijk? De een verwacht een uitgewerkt plan, de ander slechts een richting, en weer iemand anders denkt aan een design. Wat ons – specialisten in eventmarketing – betreft is een concept een plan in de maak. Het dient als werkdocument waarmee je richting kan bepalen, ook al maak je nog een aantal afslagen. Van concept tot oplossing voor een bepaalde doelstelling – hieronder vind je tien stappen voor dat proces.

  1. Zorg dat je heel helder hebt wat de vraagstelling is voor het te ontwikkelen concept, voordat je gaat nadenken over de invulling ervan. Welke gedragsverandering wil je bij je doelgroep bewerkstelligen? Je mag best wat tijd besteden aan het formuleren van deze vraagstelling, goede doelstellingen en aan de nodige deskresearch.
  2. Stel een brainstormteam samen. En zet hier ook eens iemand bij van een andere afdeling of iemand van buiten de organisatie.
  3. Schets de voorwaarden, oftewel: het raamwerk van het concept waar je aan werkt. Dan weet iedereen waarvoor hij gaat brainstormen en gedurende het traject ideeën voor aanlevert.
  4. Leg de spelregels van de brainstorm uit. In de brainstormfase zijn alle hersenspinsels nog goed en 'ja, maar ...' is uitgesloten. In brainstorms gaat het om het genereren van ideeën. En van het ene idee kom je op het volgende idee. Dus alle ideeën – hoe wild ook – worden opgeschreven en meegenomen.
  5. Maak tijd voor een braindump. Zorg dat iedereen al zijn eerste ideeën op papier zet en inlevert. Zo ontvang je alle ideeën en wordt er niets overruled.
  6. Denk regelmatig out-of-the-box. Er bestaan talloze brainstormtechnieken, bijvoorbeeld een associatieopdracht. Daarmee kunnen te gekke ideeën ontstaan. En naar die pareltjes van ideeën ben je op zoek. Wij helpen je graag met onze technieken, omdat je zo op totaal andere gedachten gebracht wordt.
  7. Brainstorm zolang de energie hoog is. Brainstormen om het brainstormen is niet effectief. Is de fut uit de ideeën-sessie, dan plan je op een later tijdstip een nieuwe brainstorm in. Reserveer dus voldoende tijd voor het volledige creatieve traject.
  8. Cluster de verzamelde ideeën. Dat kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld: 1) de must-do's, 2) potentie, maar met risico, 3) de moeite waard om verder uit te werken. Ook clusteren op periode is mogelijk, zoals: 1) idee realiseerbaar op de korte termijn, 2) idee realiseerbaar binnen een half jaar, 3) idee voor de lange termijn.
  9. Vul na elke brainstorm de basisonderdelen van je concept in: Wie | Wat | Waarom | Waar | Wanneer | Hoe. Vergeet daarbij niet de plus- en minpunten en voorwaarden en houd dit raamwerk up-to-date.
  10. Blijf het concept bijschaven, totdat alles op zijn plek valt en iedereen zijn handtekening onder het idee wil zetten. Wij doen dat door de SUCCES-formule hierop los te laten. Is het plan Simple Unexpected Concrete Credible Emotional Story?

Et voilà, in korte tijd heb je een concept. Je ziet, als concepteigenaar en -ontwikkelaar heb je grote invloed op het proces. Je kunt allerlei settings creëren om zo de input voor je concept te verzamelen. En zo kom je tot de mooiste plannen. Op naar de realisatie!

Mariëlle.

 

Eventive - Bureau voor Eventmarketing - 020 409 4787 - info@eventive.nl - Burgemeester Stramanweg 102, 1101 AA Amsterdam Zuidoost - KvK: 34183170 - BTW: NL8117.78.344.B01 - Privacyverklaring
Eventive - Bureau voor Eventmarketing
020 409 4787
info@eventive.nl
Burg. Stramanweg 102
1101 AA Amsterdam Zuidoost
KvK: 34183170
BTW: NL8117.78.344.B01
Privacyverklaring