Eventmarketing: We practice what we preach!

12 september 2016
  • photo-1471666875520-c75081f42081.jpg

Zeggen wat je doet en doen wat je zegt. Dat vinden wij belangrijk. Daarom houden wij ons continu bezig met het naleven van onze merkwaarden: creatief, effectief en interactief. Ze zijn bepalend voor onze diensten en hoe wij binnen eventmarketing een verschil willen maken. Ik vertel je graag hoe wij dit in de praktijk uitwerken.

Creatief
Creativiteit zit in ons DNA. Van de drie eerder genoemde merkwaarden staat creativiteit met stip bovenaan. Onze missie is niet voor niets #spreadthecreativity. In onze klantconcepten zijn wij altijd op zoek naar het verhaal; wat maakt die klant nu bijzonder? Hoe kunnen we dit op een creatieve manier vertellen? Weg van het conventionele dus en op naar communicatieconcepten die echt iets verrassends oproepen, zowel bij de klant als zijn doelgroep. Zo ontstaat er een totaalbeleving die indruk maakt, bijblijft en verschil maakt.

Om tot deze creatieve concepten te komen, maken we gebruik van diverse creativiteitsmethodieken. Zo houden we dagelijks tienminutenbrainstorms voor de conceptontwikkeling van onze projecten. Deze zorgen ervoor dat we altijd het optimale uit elkaar kunnen halen. Wat op zijn beurt weer zorgt voor het optimale voor de klant. Zo ontstaat er steeds een concept dat uniek is en voor die specifieke klant is ontwikkeld. Copy-paste kennen we hier niet. Ook extern dagen we via Boost Your Concept marcommers uit om op creatieve wijze tot oplossingen te komen voor hun vraagstuk. In deze netwerksessies van twee uur gaan bezoekers met meer dan tweehonderd ideeën naar huis!

Effectief
Events worden nog vaak gezien als eenmalige contactmomenten. Bij Eventive niet. Wij zien een event als een gebeurtenis, letterlijk vertaald uit het Engels. Eventmarketing is het ontwikkelen van een communicatieconcept met als doel: het creëren van live ontmoetingen. Door meerdere communicatie-touchpoints met een consistente boodschap op elkaar aan te sluiten en de doelgroep ergens toe te bewegen, bouw je een relatie op.

Hoe behaal je dan effect? Dat kan door het zoeken naar antwoord op de vraag welke gedragsverandering je bij de doelgroep teweeg wilt brengen. Zo kunnen we een effectieve boodschap formuleren. Dus niet alleen een boodschap die geënt is op zenden, maar die iets oproept. Om te toetsen of je de doelgroep hier echt mee raakt, checken we vooraf, tijdens en na het event of je concept aanslaat.

Verder is het delen van vakinhoudelijke kennis een must. Het elkaar op de hoogte brengen van wat we zien en meemaken – en dat kunnen koppelen aan vraagstukken van klanten – is essentieel. Dat gaat echter niet vanzelf. Daarom werken we bijvoorbeeld met:
• de Eventive Academy: een interne opleiding waarin we hot topics behandelen, zoals trends en ontwikkelingen, tools, doelgroepgedrag, eventformats, cases en effectmeting.
• een Keek Op De Week (KODW): elke maandagochtend delen we ervaringen in het team.
• het bezoeken van netwerkbijeenkomsten en beurzen: vooral om te zien wat er gebeurt vanuit communicatie rondom events en communities.

Interactief
Interactie is belangrijker dan ooit om betrokkenheid met de doelgroep te genereren. Je wilt niet alleen maar zenden naar je doelgroep, maar juist het event gebruiken als contentgenerator. Zo kom je in dialoog met de doelgroep. Het creëren van engagement, daar gaat het om. Zo geven wij graag advies over hoe creatief en interactief het gesprek is aan te gaan met de doelgroep. Van interactieve uitnodigingen tot afwijkende presentatieformats. Uiteraard leggen we hierbij de nadruk op offline communicatie, maar ook online speelt een steeds grotere en belangrijkere rol. We creëren betrokkenheid bij de medewerkers van de klant om het concept voor hen te laten werken. Dit door bijvoorbeeld voorafgaand aan een campagne een aantal interactieve kick-offsessies te organiseren. En hoe we zelf met onze klanten omgaan? Precies hetzelfde. We reageren direct op een vraag, springen in de auto om met elkaar het project af te trappen en maken de briefing met elkaar rond. Zo kunnen we de bedachte ideeën presenteren in een interactieve setting. Want ook hier is een live ontmoeting net zo belangrijk. Zo kun je het beste aanvoelen waar een klant naar zoekt en leg je de fundering voor een langdurige relatie.

Vaak hebben klanten hele mooie merk- en kernwaarden gedefinieerd. Echter, als we vragen waar we die in zien terugkomen, blijft het antwoord achter. Dat is zonde. Als je je eigen verhaal goed kent, weet wat je doet en waarom, heb je de essentie van je bedrijf te pakken. Vandaar 'Practice what we preach!'. En dat gaat niet vanzelf.

Charlotte

PS Wil jij ook eens ervaren hoe je creatievere, effectievere en interactievere concepten kunt ontwikkelen? Sluit dan aan bij onze creatieve netwerksessie Boost Your Concept ! De volgende sessie staat gepland op 16 september aanstaande. Dan laten we jou laten zien hoe jij verschil maakt!

Eventive - Bureau voor Eventmarketing - 020 409 4787 - info@eventive.nl - Burgemeester Stramanweg 102, 1101 AA Amsterdam Zuidoost - KvK: 34183170 - BTW: NL8117.78.344.B01 - Privacyverklaring
Eventive - Bureau voor Eventmarketing
020 409 4787
info@eventive.nl
Burg. Stramanweg 102
1101 AA Amsterdam Zuidoost
KvK: 34183170
BTW: NL8117.78.344.B01
Privacyverklaring