Drie onmisbare onderdelen van een succesvol channelmarcomplan

14 maart 2016
  • 30H.jpg

Hoe zorg je voor verandering van aankoopgedrag bij verschillende doelgroepen die allemaal op een andere manier benaderd willen worden? De sleutel tot succes is interactie met de doelgroep. En dat bereik je door creatieve marketingcommunicatie in te zetten. Oftewel: bedenk toffe dingen om groepen mensen uit alle onderdelen van het verkoopkanaal (leveranciers, distribiteurs, resellers en klanten) te bereiken, overtuigen of beïnvloeden. Dát is channelmarketing. Op basis van onze ervaring – onder andere ons werk voor distributeur Portland – weten we dat je channelmarcomplan creatief, effectief en interactief moet zijn om een succes te worden. 

1. Creatief: zorg voor een verrassende kapstok

Focus je op een belangrijk element of USP. En stel jezelf de volgende vraag: wat heeft de doelgroep eraan? Pak dat ene element vast en ontwikkel daarmee een creatief concept. In het geval van Portland bedachten we bijvoorbeeld ‘We’ve got a story for you’: een campagne waarmee we nieuwe resellers wierven voor Altaro, een vendor van Portland. We vertelden hen over het winstgevende verhaal van Altaro. Het verhaal van Altaro vertaalden we met een metafoor naar bioscoopfilms.. En daarom gaven we nieuwe resellers bioscoopbonnen en nodigden we resellers uit voor een event tijdens de première van 007 Spectre. Portland ‘stood out from the crowd’ door de creatieve verpakking en wierf op die manier nieuwe resellers voor Altaro.

2. Effectief: realiseer een verandering

Bepaal vooraf wát je precies wilt bereiken bij je doelgroep: wil je dat ze meer gaan (ver)kopen of wil je dat ze een ander beeld van je krijgen? Voor Acronis, een andere vendor van Portland, bedachten we bijvoorbeeld ‘The Ambassadors Club’. In de grote reseller-database van Portland en Acronis gingen we op zoek naar ambassadeurs voor Acronis. Door meerdere contactmomenten toe te voegen, creëerden we een trechter en ontstond er een natuurlijk selectie van de échte Acronis-ambassadeur. We nodigden diegenen die die rol oppakten uit voor spectaculaire VIP-activiteiten, zoals rallyrijden in een Tesla, de echte ambassadeurs voor Acronis.

3. Interactief: laat je merk (be)leven

Als eventmarketeers geloven wij in de beleving die tot stand komt tijdens interactie tussen mensen. Zo heeft FirmTel zo’n eenvoudig verdienmodel, dat je het als reseller kunt uitleggen op de achterkant van een bierviltje. De interactie tussen Portland, FirmTel en hun resellers kwam dan ook letterlijk in een bierbrouwerij tot stand. Hier werden de eenvoudige technische achtergrond én het verdienmodel gedeeld, onder het genot van een biertje – dat geserveerd werd met een bierviltje waarop de eenvoudige rekensom van FirmTel stond. Door die interactie creëer je een beleving en krijgt de nieuwe reseller gevoel bij zowel FirmTel als Portland Zo bereik je meer effect. In het geval van Portland tekenden zij met ieder event in de bierbrouwerij nieuwe resellers op.

Benieuwd wat we voor jou kunnen bereiken door de interactie op te zoeken door middel van creatieve campagnes? Wij ook! Neem contact met ons op door via de onderstaande knoppen. 

 

Kim

Eventive - Bureau voor Eventmarketing - 020 409 4787 - info@eventive.nl - Burgemeester Stramanweg 102, 1101 AA Amsterdam Zuidoost - KvK: 34183170 - BTW: NL8117.78.344.B01 - Privacyverklaring
Eventive - Bureau voor Eventmarketing
020 409 4787
info@eventive.nl
Burg. Stramanweg 102
1101 AA Amsterdam Zuidoost
KvK: 34183170
BTW: NL8117.78.344.B01
Privacyverklaring