Drie tips: events als marketing-powerboost

7 april 2015
  • verf.jpg

'We willen nieuwe klanten' of 'we willen meer omzet'. Deze doelstellingen hebben onze klanten vaak als ze een evenement gaan organiseren. Opvallend daarbij is dat nog best veel klanten dat aantal vervolgens niet kwantificeren. Ze verwachten puur met een van deze of beide doelstellingen volle zalen te trekken. En een gaaf en perfect georganiseerd evenement als gevolg natuurlijk. Maar zonder heel goed te omschrijven waar een bedrijf of organisatie zich onderscheidt van de concurrenten, is het moeilijk om specifieke marketing- en eventdoelstellingen te formuleren. Laat staan dat je kunt meten of je je doelstellingen hebt behaald.

Het marketingplan vormt de basis van alle middelen die je gaat ontwikkelen rondom een event. In dit plan liggen de marketingdoelstellingen van je organisatie vast en zijn boodschappen geformuleerd. Kortom: jouw marketingplan geeft een rode draad voor alle acties, campagnes en evenementen, zodat alle marketingcommunicatie-uitingen op elkaar zijn afgestemd en geïntegreerd. En als je het marketingplan op orde hebt, waar moet je dan nog meer rekening mee houden bij het organiseren van een succesvol evenement? Een paar tips uit de koker van de eventmarketeer.

Tip 1: Formuleer concrete doelstellingen
Elke organisatie, hoe klein of hoe groot ook, formuleert doelstellingen in zijn marketingplan. Meten is weten, weten we allemaal. Heb het lef om jezelf uit te dagen en formuleer een gekwantificeerde doelstelling. Ambitieus mag, maar houd het haalbaar. Wil je tien nieuwe klanten in een kwartaal binnenhalen? Houd daar dan bij het formuleren van de doelstellingen van je evenement rekening mee. En denk niet dat de tien prospects die je op je stand spreekt ook meteen tien nieuwe klanten worden. Wees realistisch. Een conversie van tien procent, dus tien van de honderd gesproken prospects is misschien wel haalbaar. Bepaal daarnaast vooraf hoe je je doelstellingen gaat halen, hoe het opvolgtraject eruit ziet, hoe je die leads om gaat zetten in prospects.
 

Tip 2: Formuleer nauwkeurig de doelgroep of doelgroepen
Het is van belang om vooraf te bepalen of je prospects, bestaande klanten of een combinatie daarvan op je evenement wilt uitnodigen. Veel organisaties hebben de wens om nieuwe klanten te ontvangen op hun evenement. Echter, bestaande klanten benaderen en activeren kost veel minder inspanning dan prospects. Formuleer daarom als marketeer een keuze in nauw overleg met de salesafdeling en blijf bij je plan. Betrek het salesteam in het voortraject en maak samen een 'wish list'. Een marketingevenementenbureau kan hierin het voortouw nemen en er interactief een invulling aan geven. Het doel is dan om op een aantrekkelijke manier bij klanten en prospects aan tafel te komen. Creëer zo een win-win voor marketing én sales.
 

Tip 3: Formuleer een consistente, klantgerichte boodschap
Het valt mij op dat organisaties de behoefte voelen om de technische specificaties van hun product te noemen. Terwijl deze in eerste instantie niet relevant zijn voor de klant, die wil weten wat hij eraan heeft. Zo zag ik dat Sigma recent een nieuwe, ijzersterke verf voor binnenshuis lanceerde. Een landelijke radiocampagne is ingekocht om dit wereldkundig te maken. Naast het feit dat de verf keihard is, leren we ook dat deze Sigma S2U Nova een unieke LTA+-technologie heeft. Volg je het nog?
Dus stel dat jouw organisatie een nieuw product lanceert, laten we het de RD102 noemen. Genoeg reden om een event te organiseren en al je klanten en potentiële klanten uit te nodigen. Zalen vol, toch? Helaas... Sta je toch weer alleen met collega's alle bitterballen op te eten. Beter is: beantwoord de vraag van de klant 'what's in it for me?'. En dan het liefst via een sterke of grappige metafoor die iets over je product zegt. Wil je vertellen dat je een ijzersterk product hebt? Stuur dan de doelgroep bijvoorbeeld dumbbells of een blikje spinazie. Prospects zullen verrast zijn of krijgen een glimlach om hun mond. In ieder geval blijft de boodschap hangen. De strekking: ga op zoek naar een manier van communicatie waar de doelgroep ontvankelijk voor is. Als je een luisterend oor hebt, kun je altijd nog het onderscheidend vermogen van je product of dienst onderbouwen met technische specificaties.
 

Evenement als onderdeel van de marketing-mix
Als je bovenstaande vragen hebt beantwoord en gekwantificeerd, kun je aan de slag met het evenement. Als Eventive een evenement mag organiseren, gaan we de klant uitdagen. We stellen vragen als: 'wat moet de doelgroep die je live wilt ontmoeten denken, vinden, doen, zeggen na de actie of na het event?'. Bedenk een cool concept om de boodschap tot leven te brengen. Dit is de kapstok waar verschillende haakjes aan komen. Een van de haakjes is de live ontmoeting zelf. Andere haakjes kunnen bijvoorbeeld zijn de uitnodiging, de 'give away', eventbranding. Kortom, alle communicatie, inclusief het evenement, is in lijn met je marketingdoelstelling en boodschap. Wij denken graag mee, om het maximale uit je eventmarketingbudget te halen.

 

Kim

Eventive - Bureau voor Eventmarketing - 020 409 4787 - info@eventive.nl - Burgemeester Stramanweg 102, 1101 AA Amsterdam Zuidoost - KvK: 34183170 - BTW: NL8117.78.344.B01 - Privacyverklaring
Eventive - Bureau voor Eventmarketing
020 409 4787
info@eventive.nl
Burg. Stramanweg 102
1101 AA Amsterdam Zuidoost
KvK: 34183170
BTW: NL8117.78.344.B01
Privacyverklaring