VMWare | Hup, uit dat vaste marketingstramien!

  • VMWare | Hup, uit dat vaste marketingstramien!
Opdrachtgever:VMware
Type campagne:Channel-marketingprogramma
Doelgroep:Channel-partners en hun doelgroepen
Doelstelling:Channel-partners van VMware activeren tot creatieve communicatie campagnes
Team:Kim Camman en Chantal David Richard

VMware, een Amerikaans softwarebedrijf, zag dat zijn partners vaak werken volgens een vast stramien als het gaat om hun jaarlijkse marketingactiviteiten. Ieder jaar organiseren zij dezelfde op zichzelf staande events. Aan Eventive de vraag hoe VMware zijn partners kan stimuleren om verder te denken dan alleen een 'standaard' event. En om in co-creatie een communicatieplan te creëren voor elke partner. Allemaal met het doel om binding te krijgen met klanten en hen te enthousiasmeren zodat zij uiteindelijk het product kopen.
Voordat we aan de slag konden, waren er een aantal aandachtpunten. Zo bestaat de doelgroep van de partners uit IT-managers. Zij krijgen wekelijks zo'n veertig e-mails en telefoontjes van IT-dienstverleners en -leveranciers. Dat maakt het extra belangrijk voor de partners van VMware om zich te onderscheiden en het verschil te maken.

Workshop: creatief denken in één dagdeel
Voor VMware en zijn partners is het daarom belangrijk om op een consistente én opvallende manier te communiceren met de doelgroep. Dat vraagt om een creatief concept en een lange-termijncommunicatieplan met regelmatig nieuwe touch points of communicatiemomenten waarbij klanten in aanraking komen met VMware en zijn partners. De partners van VMware krijgen op deze manier de kans om de interesse van de doelgroep te wekken en om die interesse later om te zetten in verlangen naar producten.
Om draagvlak te creëren bij de partners om zo'n concept en plan te ontwerpen, is het belangrijk om hen direct te betrekken. Daarom gingen we samen met VMware en partners aan de slag in een creatieve workshop. Dit gebeurde in vier aparte sessies met vier partners. In één dagdeel leerden wij elke partner om het creatieve gedeelte van hun brein effectiever in te zetten. Het resultaat? Tientallen ideeën. Creatief denken kun je leren, juist in co-creatie! De beste ideeën werden gekozen en uitgewerkt in vier plannen van aanpak. Eventive werkte dit uit tot vier communcatieconcepten.

Op maat gemaakte campagne
Samen met VMware werkten we de plannen van aanpak verder uit tot een creatief communicatieconcept. Dit is een creatieve vertaalslag van een boodschap voor één doelgroep met een beoogd doel. Het concept bestaat uit verschillende communicatiemomenten of touchpoints, zodat je in een periode telkens dezelfde boodschap met een toffe verpakking naar een doelgroep brengt. Een van de touchpoints is telkens een live moment. Het communicatieconcept kunnen de partners van VMware zelf omzetten in een plan voor een eigen campagne, inclusief één communicatiemoment met de doelgroep per kwartaal. Op consultancy-basis zijn wij hier vanuit Eventive ook elk kwartaal bij betrokken, om te zorgen voor een effectieve inzet van een op maat gemaakte campagne voor elke partner.

Jaar lang gespreksstof
Door één creatieve workshop per partner te organiseren, ontwikkelen we voor VMware een creatief concept per partner en voor elke partner een plan met touch points voor een jaar lang communiceren. Voor een partner levert dit een jaar lang gesprekstof met zijn doelgroep op en voor VMware meer betrokken en geactiveerde partners. Uiteindelijk betekent dat voor beide partijen VMware en haar partners meer business.

Creatief denken kun je leren! En wij helpen je graag. Neem contact op of schrijf je in voor een van onze gratis creativiteitssessies.

Eventive - Bureau voor Eventmarketing - 020 409 4787 - info@eventive.nl - Burgemeester Stramanweg 102, 1101 AA Amsterdam Zuidoost - KvK: 34183170 - BTW: NL8117.78.344.B01 - Privacyverklaring
Eventive - Bureau voor Eventmarketing
020 409 4787
info@eventive.nl
Burg. Stramanweg 102
1101 AA Amsterdam Zuidoost
KvK: 34183170
BTW: NL8117.78.344.B01
Privacyverklaring