TuinIdee | Re-branding en conceptontwikkeling voor consumentenevenement

  • TuinIdee | Re-branding en conceptontwikkeling voor consumentenevenement
Opdrachtgever:2XPO (beursorganisatie), onderdeel van Libéma
Type campagne:Conceptontwikkeling en re-branding
Doelgroep:Alle tuinliefhebbers (potentiële bezoekers), deelnemers (exposanten) en medewerkers van TuinIdee
Doelstelling:Het ontwikkelen van een toekomstbestendig TuinIdee, verbreden en verjongen van de doelgroep, imago vernieuwen met een eigentijds evenement
Team:Mariëlle van der Zouwen (Eventive), Charly Lammers van Toorenburg (LVTPR/LVT Group), Arjen Boschma en Simone Jansen (Sjansen Design), Suzanne Wijers (Contentbureau) en Clark Bouwman (LVT Group)

Verjongingskuur werkt voor consumentenevent TuinIdee

Amsterdam, 23 april 2018 – Dat verjongen wel degelijk zin heeft, bewijst TuinIdee – het grootste tuinevenement van Nederland dat jaarlijks de aftrap van het tuinseizoen markeert. Na 25 jaar TuinIdee werd het vierdaagse consumentenevenement, dat van 22 tot en met 25 februari 2018 plaatsvond in Brabanthallen te 's-Hertogenbosch, in een nieuw jasje gestoken om een bredere doelgroep aan te trekken. Organisator 2XPO schakelde hiervoor eventmarketingbureau Eventive in. De resultaten van het nieuwe concept? Een stijging in het bezoekersaantal van 10,8 procent, een diverser publiek en nu al toezeggingen voor TuinIdee 2019 – van zowel sprekers als deelnemers.

Voor de re-branding kozen Eventive en 2XPO voor een multidisciplinaire aanpak. De samenwerking startte met verschillende sessies waarbij 2XPO, zijn visie en producten (TuinIdee in het bijzonder) onder de loep genomen werden en in kaart werd gebracht wat precies de vernieuwing moest zijn. Zo ontstond een antwoord op vragen als hoe de huidige en de gewenste doelgroep eruitzagen, welke kernwoorden belangrijk waren, en hoe de totaalbeleving voor de doelgroep eruit moest zien. Omdat een herpositionering gaat om het neerzetten van een complete merkbeleving, werden ook vorm en inhoud niet over het hoofd gezien. Daarom pakte Eventive het project van begin af aan op met een multidisciplinair team, inclusief contentmarketingspecialisten en grafisch ontwerpers uit de LVT Group, waar ook Eventive onderdeel van is. Tevens werd het salesteam van TuinIdee bij het traject betrokken.

Oubollig eruit, jong erin

Het resultaat: een toekomstbestendig TuinIdee dat gepositioneerd wordt als hét vierdaagse event dat de aftrap vormt van het tuinseizoen. Geschikt voor iedereen – van de aanbieder van tuinoplossingen en de tuinliefhebber met een onderhoudsvriendelijke tuin, tot de tuinfanaat die op zoek is naar een beetje luxe. Het begrip tuinieren krijgt hiermee een andere context. Met zeven aansprekende categorieën, die ieder een andere tuinbeleving uitstralen, waar bedrijven hun merk aan kunnen verbinden. Zowel online als offline. De categorieën worden aan het aanbod gelabeld, verspreid over het hele event. Ook is de bezoekersdoelgroep uit elkaar getrokken, met een extra focus op enerzijds de 25-plussers en anderzijds de 55-plussers, inclusief content waarin ze zich herkennen.

Jennie Elzinga, Manager Organisatiebureaus 2XPO: "Samen met het samengestelde projectteam uit de LVT Group, wist Eventive meerdere disciplines aan elkaar te koppelen om het nieuwe concept voor TuinIdee op poten te zetten. Dit werkt voor ons als organisator veel fijner en sneller dan wanneer je zelf al die verschillende partijen moet aansturen. We zijn niet alleen erg blij met het eindresultaat, maar ook met de positieve geluiden die we hoorden tijdens het evenement en in de markt."

TuinIdee 2019 vindt van 21 tot en met 24 februari plaats in Brabanthallen, 's-Hertogenbosch.

Eventive - Bureau voor Eventmarketing - 020 409 4787 - info@eventive.nl - Burgemeester Stramanweg 102, 1101 AA Amsterdam Zuidoost - KvK: 34183170 - BTW: NL8117.78.344.B01 - Privacyverklaring
Eventive - Bureau voor Eventmarketing
020 409 4787
info@eventive.nl
Burg. Stramanweg 102
1101 AA Amsterdam Zuidoost
KvK: 34183170
BTW: NL8117.78.344.B01
Privacyverklaring