Die brainstormsessies werken toch niet

CREATIVITEIT IS LEF HEBBEN

Creativiteit is onze passie. De uitdaging om tot nog meer en betere ideeën te komen door 'out of the box' te denken. Maar doe dat maar eens. Van onze klanten horen we vaak dat het aan creativiteit in de organisatie ontbreekt'. En als we vragen waarom, blijkt dat ideeën snel doodbloeden of dat het altijd dezelfde mensen zijn die met ideeën komen. Zelfs blijkt soms dat de baas niet durft te vernieuwen, ook al roept hij hard om nieuwe ideeën... Of wat te denken van de ultieme dooddoener: 'Die brainstorms? Daar komt bij ons toch niets uit'.

Je voelt hem al aankomen. Excuses werken niet bepaald motiverend. Creativiteit is dan ook vooral LEF hebben. Patronen doorbreken. Een stapje verder gaan en de normale weg niet accepteren. Je bent er helemaal zelf bij. Overigens ben je er niet met één briljant idee. Creativiteit is – vooral in ons vakgebied – een on-going proces. Maar dan moet je wel creatief kunnen en willen zijn. Daar zijn gelukkig trucs, methodes en technieken voor. Ik deel er graag een aantal in deze blog. Geloof me, het creatieve brein is al snel te prikkelen. Maar... je moet er zelf ook mee aan de slag!

Brainstormsessie net even anders
Om de opmerking 'uit die brainstorms van ons komt toch niets' meteen van de tafel te vegen: doorbreek gewoon eens de manier waarop je het aanpakt. Blijkbaar doe je het altijd hetzelfde, maar levert het niets op. Als er geen energie loskomt, wordt het tijd om te veranderen. Doop bijvoorbeeld de brainstormsessie zoals je hem altijd noemt om naar een powersessie: dertig minuten in plaats van een uur of meer. Misschien, als je echt LEF hebt, zelfs twintig minuten. Je gaat ervoor. Het gas erop!

Om een kritische houding van deelnemers tegenover de brainstormsessies te doorbreken geef je iedereen vooraf de RODE kaart. Hierop staan alle gangbare dooddoeners voor een creatieve sessie. Denk aan:

Dat hebben we al een keer gedaan
Daar heeft de baas toch geen geld voor over
Pas niet bij de klant
Krijgen we toch niet voor elkaar

En leg de spelregel uit: de komende tien minuten denken we enkel 'out of the box'. Geen termen van de RODE KAART dus en geen smoesjes. Volgende regel: deel alles en schrijf het op de flipover. Zorg dat men niet door elkaar praat. Zet de wekker op je smartphone en tempo erin!
Waarom dit alles? Hardop denken beïnvloedt het brein. Van ideeën komen andere ideeën. Deel daarom alles hardop wat je denkt. Ook al lijkt het een raar, stom of onmogelijk idee. Voorkom dat altijd dezelfde mensen aan het woord zijn. Dus maak een powerrondje, zodat iedereen aan bod komt en het idee noemt wat het eerst te binnen schiet. En dan door naar de volgende. Zo blijf je rondgaan, totdat de ideeën op zijn.
Nu heb je in een korte tijd gebruik gemaakt van je omgeving en zo veel ideeën gehoord, dat je vast geïnspireerd bent geraakt en verder kan met de invulling van je plan.

En dan nog een tip: kan de hele afdeling of de mensen die je in gedachten had niet aanwezig zijn op de brainstorm? Laat de powersessie gewoon doorgaan, maar met minder mensen. Laat je vooral niet beperken. Ga gewoon door en plan anders een paar dagen later nog een powersessie in. Breng energie en tempo in je omgeving. Zo ontstaat energie en komen de ideeën vanzelf.

Een stapje verder gaan? Wij komen de boel opschudden
Als wij je nou eens zouden mogen prikkelen. De boel eens lekker door elkaar schudden. Jou eens laten zien dat je creatiever bent dan je denkt. Denk dan eens echt met ons OUT OF THE BOX. Wedden dat je dan nog meer CREATIVITEIT je organisatie in brengt. En dat we gezamenlijk tot nog meer ideeën komen. Want zo is het: samen creëren, samen creatief durven zijn. Wij geven die boost wel.

Hoe we dat doen? Wij zorgen ervoor dat je baas niet het hoogste woord heeft. Wij halen uit iedereen verfrissende, nieuwe ideeën. Wij zorgen dat je een stap verder gaat. Volgens onze creativiteitspelregels en brainstormtechnieken. Over die technieken meer in mijn volgende blog.

Mariëlle

Eventive - Bureau voor Eventmarketing - 020 409 4787 - info@eventive.nl - Burgemeester Stramanweg 102, 1101 AA Amsterdam Zuidoost - KvK: 34183170 - BTW: NL8117.78.344.B01 - Privacyverklaring- Vacature: eventstagiair
Eventive - Bureau voor Eventmarketing
020 409 4787
info@eventive.nl
Burg. Stramanweg 102
1101 AA Amsterdam Zuidoost
KvK: 34183170
BTW: NL8117.78.344.B01
Privacyverklaring
Vacature: eventstagiair