Heb jij een slaapverwekkend merk of verhaal?

9 mei 2017
  • Untitled design.png

Laatst was ik op een bijeenkomst voor marketeers. Een evenement waar je in plenaire opstelling luistert naar iemand die op het podium zijn verhaal staat te doen. Je kent dit soort events wel. Als je geluk hebt, stelt diegene een paar vragen aan de zaal en komt er misschien ook wel een reactie. En in het allerbeste geval ben je niet in slaap gevallen voor de eerste pauze. Herkenbaar? Vast wel, want grappig genoeg kennen we dit soort bijeenkomsten allemaal. En hoewel we zelf een hekel hebben aan dit inmiddels klassieke format, worden ze toch nog steeds allemaal zo geprogrammeerd. Jammer!

Meestal is het doel van dit soort bijeenkomsten en events om de doelgroep te informeren. Maar informatie blijft veel beter hangen als de boodschap wordt herhaald, als erover gesproken wordt of als er kennisdeling plaatsvindt. In een gesprek welteverstaan. En niet als spreker in de vorm van een zendmast. Met een paar eenvoudige aanpassingen aan de programmering van je event, daag je je doelgroep wel al snel uit tot interactie en kennisdeling. Vier tips:

1. Laat ze praten

Als organisator wil je graag brengen wat jouw doelgroep komt halen. Maar jouw doelgroep heeft ook zelf iets te brengen, waardoor jouw boodschap of verhaal meer verdieping kan krijgen. Daarom wil je interactie. Ga met je doelgroep in gesprek aan ronde tafels en laat je deelnemers vooraf al bepalen met welke tafelhost of expert zij willen spreken. Welke vraag nemen ze mee? Of welk onderwerp willen ze bespreken? Zo kun je vooraf al de tafelschikking en discussie onderwerpen bepalen. Of zet onze bekende borrelpraat in: een paneldiscussie op het podium, waarbij je interactie zoekt met je publiek – staand in borrelsetting – door een catchbox (microfoon in een kubus) naar de doelgroep te gooien. Gegarandeerde energie en dynamiek!

2. Verbaal contact + oogcontact = echt contact

Echt contact ontstaat verbaal én non-verbaal. Zorg dus dat mensen ook non-verbaal met elkaar in contact kunnen komen. De bekende 'ronde-tafel-setting' is het meest bekend, maar er zijn ook andere opties. Heb je een kortere sessie van maximaal een dagdeel? Maak eens gebruik van alleen maar statafels met barkrukken. Dat geeft veel meer energie en levert dus veel meer activiteit en interactie op. Is die mogelijkheid er niet? Kies dan voor de theateropstelling: door de rijen stoelen half rond het podium te plaatsen, behaal je zelfs al meer interactie. Het zorgt voor meer oogcontact en daarmee creëer je een andere en interactievere sfeer.

3. Beleef je verhaal 

De informatie of boodschap die je over wilt brengen tijdens je bijeenkomst, beklijft pas echt als die op verschillende manier binnenkomt. Natuurlijk vertel je erover en praat je erover in dialogen. Maar heb je er weleens aan gedacht om je verhaal te laten beleven? Denk aan een energieke, externe spreker die jouw verhaal kracht bij kan zetten of een activiteit die bijdraagt aan jouw boodschap. Laat je doelgroep werken met zelfgemaakte, interactieve wanden om ideeën, meningen of informatie uit te wisselen. Hoe je zo'n interactieve wand laat slagen? Daar hebben wij genoeg ideeën voor en voorbeelden van.

4. Net-even-anders-plenair 

Soms heb je nou eenmaal iets te zenden – ter informatie of ter inspiratie aan een grote groep mensen. En dan denkt men al snel aan een plenaire setting. Lees: rijen stoelen in een grote zaal. Ook dán kan je ervoor zorgen dat de energie erin blijft en de boodschap goed overkomt. Zorg er in ieder geval voor dat de presentatie niet langer dan veertig minuten duurt. Sterker nog: wij hebben de voorkeur om een presentatie op te splitsen in concentratiespannes van elke keer tien minuten. Zorg je elke tien minuten voor een wezenlijk moment in de presentatie, dan kun je invloed uitoefenen op de energie in de zaal en blijft het publiek 'bij'. Of ga voor echt uitdagend: Petcha Kucha. Daarbij behandel je 20 afbeeldingen in 6 minuten en 40 seconden. Hierdoor dwing je jezelf om elke afbeelding slechts 20 seconden te tonen. Dat levert pas een creatieve en energieke bijeenkomst op. O, nog één tip: doe die stoelen weg! Er zijn ontzettend leuke alternatieven. Bijvoorbeeld grote ballen om op te zitten of festival chairs, waar je ook je boodschap op kwijt kunt. Zorg er ook dan voor dat die presentatie niet te lang duurt, want rugpijn is natuurlijk ook niet de bedoeling.

Wil jij voorkomen dat jouw doelgroep rond de eerste koffiepauze een dutje doet en je een slaapverwekkend merk wordt? Maar lukt het je zelf niet om een creatief concept te verzinnen? Wij helpen je graag om je publiek geënthousiasmeerd en geïnformeerd naar huis te laten gaan.

Eventive - Bureau voor Eventmarketing T 020 409 4787 - info@eventive.nl - Burgemeester Stramanweg 102, 1101 AA Amsterdam Zuidoost
Eventive - Bureau voor Eventmarketing
T 020 409 4787
info@eventive.nl
Burg. Stramanweg 102, 1101 AA Amsterdam Zuidoost