Wat zwangere vrouwen gemeen hebben met mannen in pak

30 maart 2017
  • IMG-20170329-WA0003.jpg

Afgelopen februari was ik op de Negenmaandenbeurs, een soort zusje van de Huishoudbeurs. Niet alleen qua publiek (koopjesjagers) zag ik overeenkomsten tussen deze beurzen, maar vooral qua interactie. Alle stands waren gericht op absolute verkoop. Eigenlijk waren het tijdelijke winkeltjes in een beurshal. Toch waren er maar weinig partijen die wisten over te brengen waarin zij het verschil maken. Waarom moet ik nou net die ene kinderwagen, luier of babymelk gebruiken?

Stand out in the crowd
Waar ik me over verbaasde, is dat zo'n consumentenbeurs eigenlijk niet zoveel verschilt van een zakelijke IT-beurs zoals Infosecurity, waar ik jaarlijks voor mijn klanten kom. Behalve het kleurgebruik op de stands (wit met pastelkleuren versus wit of zwart met primaire kleuren) en de bezoekers in het gangpad (zwangere vrouwen versus mannen in pak), zie je – ongeacht de branche waarin een bedrijf zit – hetzelfde gebeuren. Standhouders zijn vaak superenthousiast over hun eigen producten – wat natuurlijk goed is, maar waardoor ze soms vergeten het in één heldere boodschap te gebruiken. En daardoor missen ze hun onderscheidende element om op te vallen in al het communicatiegeweld, waardoor ze interactie en dus verkoop mislopen.

And the winner is...
De grootste verliezer op de Negenmaandenbeurs was een bedrijf die met de beursbezoeker in gesprek wilde over tepelkloven. Een pijnlijk onderwerp, op verschillende manieren. De doelgroep liep er zeker rond, so far so good... Het was alleen jammer dat de organisatie ervoor gekozen had om hun vertegenwoordiger (een man, inderdaad!) in een grijs pak op een onbeduidende stand neer te zetten. U begrijpt, de dames stonden niet rijendik te wachten om met hem in gesprek te gaan.
Dit stond in schril contrast met de snacktomaten van Tommies. Hun stand, een kas met prachtig gepresenteerde gezonde snacks, stak met strakke zwarte lijnen en veel hout af tegen al het pastel-geweld. De hele stand ademde hun boodschap: creëer meer eetmomenten met groenten. In alles, niet alleen in messaging, maar ook in activiteiten op de stand en zelfs door het beursteam, werd een consistent verhaal verteld. Complimenten!

Make a difference
Die ene boodschap, dát is waar de conversatie over gaat. Dat gebeurt op een goede stand in branding, zodat je je visueel onderscheidt van de rest. Maar ook in de gesprekken van de goed gebriefde standbemanning. Ook zij weten waar de conversatie over gaat. Zó leidt een consistente boodschap tot interactie met je doelgroep. Ongeacht of de doelgroep zwanger is of een man in pak.
Sta jij binnenkort op een beurs? Daag ons uit om een vertaalslag te maken: van die ene boodschap naar een creatief beursconcept. Voor meer interactie met je doelgroep en een effectieve beursdeelname.

Kim

Eventive - Bureau voor Eventmarketing T 020 409 4787 - info@eventive.nl - Burgemeester Stramanweg 102, 1101 AA Amsterdam Zuidoost
Eventive - Bureau voor Eventmarketing
T 020 409 4787
info@eventive.nl
Burg. Stramanweg 102, 1101 AA Amsterdam Zuidoost