TuinIdee | Re-branding en conceptontwikkeling voor consumentenevenement

  • TuinIdee | Re-branding en conceptontwikkeling voor consumentenevenement
Opdrachtgever:2XPO (beursorganisatie), onderdeel van Libéma
Type campagne:Conceptontwikkeling en re-branding
Doelgroep:Alle tuinliefhebbers (potentiële bezoekers), deelnemers (exposanten) en medewerkers van TuinIdee
Doelstelling:Het ontwikkelen van een toekomstbestendig TuinIdee, verbreden en verjongen van de doelgroep, imago vernieuwen met een eigentijds evenement
Team:Mariëlle van der Zouwen (Eventive), Charly Lammers van Toorenburg (LVTPR/LVT Group), Arjen Boschma en Simone Jansen (Sjansen Design), Suzanne Wijers (Contentbureau) en Clark Bouwman (LVT Group)

Herpositionering beursconcept
Het is april 2017. Na 25 jaar TuinIdee wil beursorganisator 2XPO het vierdaagse consumentenevenement in een nieuw jasje steken. Het is tijd voor een verjongingskuur. Met een nieuw beursconcept wil de organisatie een bredere doelgroep aantrekken. 2XPO zoekt voor TuinIdee een communicatiepartner die het bedrijf uitdaagt, begrijpt en die meedenkt over een breed communicatievraagstuk. Vanwege de multidisciplinaire aanpak die we met de hele LVT Group bieden en onze jarenlange ervaring in beurzen en eventskiest de organisatie voor Eventive en zijn partners.

 

Multidisciplinaire aanpak
De samenwerking start met verschillende sessies waarbij we 2XPO, haar visie en producten (TuinIdee in het bijzonder) onder de loep nemen en in kaart brengen wat precies de vernieuwing moet zijn. Hoe zien de huidige en de gewenste doelgroep eruit? Wat willen we behouden en waar nemen we afscheid van? Welke kernwoorden zijn belangrijk? En vooral: hoe moet de totaalbeleving er voor de doelgroep uitzien? Omdat herpositionering ook gaat over vorm en inhoud, over design en content, pakt Eventive het project van begin af aan op met een breed multidisciplinair team, bestaande uit contentmarketingspecialisten van Contentbureau en grafisch ontwerpers van Sjansen Design. En omdat de herpositionering een groot effect heeft op de sales-organisatie en zij de veranderingen ook moeten begrijpen en uitdragen, betrekken we ook het salesteam van TuinIdee bij dit traject. Het gaat immers om meer dan stands verkopen; het gaat om het neerzetten van een complete merkbeleving.


Oubollig eruit, jong erin

Het resultaat is een nieuw concept waarbij we TuinIdee positioneren als hét vierdaagse event dat de aftrap vormt voor het tuinseizoen. Voor iedereen. Voor de aanbieder van tuinoplossingen. Voor de tuinliefhebber met een onderhoudsvriendelijke tuin tot de tuinfanaat die op zoek is naar een beetje luxe. Het begrip tuinieren zetten we daarmee in een andere context. Met zeven aansprekende categorieën, die ieder een andere tuinbeleving uitstralen, waar bedrijven hun merk aan kunnen verbinden. Zowel online als offline. De categorieën worden aan het aanbod gelabeld, verspreid over het hele event. Zo val je van de ene in de andere beleving en weet je bezoekers echt te inspireren. Ook trekken we de bezoekersdoelgroep uit elkaar, met een extra focus op enerzijds de 25-plussers en anderzijds de 55-plussers en zorgen voor content waarin ze zich herkennen. We introduceren woorden als 'event' en 'deelnemer' en nemen afscheid van woorden als 'beurs' en 'exposant'; die passen niet meer bij de nieuwe identiteit.

Mission accomplished
Vanuit het nieuwe concept en de communicatieguideline ontwikkelen we verschillende middelen: van een fris ogende website voor de deelnemers en een interactief salesdocument waarin we het event visualiseren tot en met een persbericht en direct mailings om bezoekers te werven. Resultaat: partijen die voorheen niet meer deelnamen, treden nu weer in gesprek met het team van TuinIdee. Partners zoals Tuinbranche Nederland spreken hun vertrouwen uit over het nieuwe concept. En voor ons: een prachtige samenwerking waarbij we in alle facetten vernieuwing konden aanbrengen. De gezamenlijke missie vanuit 2XPO en Eventive is geslaagd.

"Ik wist dat jullie mij konden helpen, omdat jullie juist alle disciplines aan elkaar koppelen. Zowel bij het concept als bij de uitvoer ervan. Samen hebben jullie continu vanuit alle disciplines het concept bewaakt. Dat schakelt fijn en werkt veel sneller dan wanneer je verschillende partijen moet aansturen. Niet alleen ons team was zeer aangenaam verrast door jullie concepten, ook verschillende partners waren laaiend enthousiast. En dat is voor ons minstens zo belangrijk." Aldus Jennie Elzinga, Manager Organisatiebureaus 2XPO.

Eventive - Bureau voor Eventmarketing T 020 409 4787 - info@eventive.nl - Burgemeester Stramanweg 102, 1101 AA Amsterdam Zuidoost - Privacyverklaring
Eventive - Bureau voor Eventmarketing
T 020 409 4787
info@eventive.nl
Burg. Stramanweg 102, 1101 AA Amsterdam Zuidoost - Privacyverklaring