De gouden eventtip? Focus op persoonlijk contact

6 november 2017
  • Blog Marielle.jpg

Evenementen zijn de meest groeiende middelen binnen de marcommix. Waarom? Stel je die vraag bijvoorbeeld aan marketing- en salesprofessionals, die events initiëren en organiseren, maar ook aan dé bezoeker van een evenement, dan krijg je meestal de volgende antwoorden. 'Vanwege het contact met de mensen', 'dan kan je iemand eens echt goed spreken' of 'mensen ontmoeten die ik anders niet ontmoet'. Mensen hebben behoefte aan persoonlijk contact. Ook – en misschien wel júíst – op zakelijk gebied. Als je het hebt over een goede eventmarketingstrategie, dan gaat het om het in contact komen met je doelgroep om een bepaalde reden. Bijvoorbeeld om relatiebeheer, lead generation, sales of merkbeleving. Hoe dan ook: je wilt je doelgroep ergens toe bewegen. En daar hoort een doelstelling bij, die echt te maken heeft met het ontmoeten van je doelgroep.

Opvallend is alleen dat aan dit persoonlijke contact op het eventmarketingvakgebied niet genoeg aandacht wordt besteed. Want eerlijk is eerlijk: we weten allemaal dat veel mensen drempelvrees hebben of de angst om te netwerken of contacten te leggen. Dat is een nogal veelvoorkomend en belangrijk onderdeel van een event. Ze verstoppen zich achter de inhoud door achteraf te praten over de presentaties of holle teksten als: 'ik heb veel inspiratie opgedaan'. Zonde. Want er zou zoveel meer uit te halen zijn. Zowel voor de doelgroep als voor degene die het event organiseert.

De basis

Maar hoe pak je dat aan? Laten we eerst stilstaan bij de basis. Een aantal belangrijke elementen, die dagelijks op de agenda horen te staan, als je je hiermee bezighoudt als marketing- of communicatiemanager. En die je zeker onder de knie moet hebben voordat je begint aan persoonlijk contact.

  1. Begin bij je merkstrategie: wat is het belangrijkste voor je merk? Wat wil je dat je doelgroep van je weet en vindt. Wat moeten we eraan doen om dit over te brengen en op welke manier kunnen we dat doen?
  2. Bepaal heel duidelijk vooraf wat je marketingcommunicatiedoelstelling is en welke boodschap en sub-boodschappen belangrijk zijn.
  3. Zorg voor een hoofdvraag die je je doelgroep op diverse manieren kan stellen. En nee, niet op het evaluatieniveau van 'Was de koffie goed?'. Zorg dat het is afgeleid van die hoofdboodschap die je hebt geformuleerd.
  4. Ontwikkel een creatief communicatieconcept voor je live-ontmoetingen en doe dit door een totaalcampagne uit te denken met touchpoints (momenten waarop je je doelgroep raakt).
 

Gouden eventtip

Heb je deze vier stappen onder controle, dan volgt nu de gouden eventtip: denk aan het menselijk contact. En vergeet vooral ook niet je organisatie daarop in te richten. Een paar voorbeelden die voor mij heel vanzelfsprekend zijn, maar niet voor iedereen:

  • Als iemand die je kent zich inschrijft: BEL (!) hem of haar. En vraag wat hij of zij denkt te verwachten en wat er bij hem/haar op dat gebied speelt. Alleen zo kun je aan iemands verwachtingen voldoen, indruk maken en een blijvende herinnering vormen.
  • Als iemand die je kent zich niet inschrijft: BEL (!) ook. En vraag wat er speelt op dat gebied. Iemand die niet naar je event komt, is toch ook onderdeel van je doelgroep? Misschien kan diegene gewoon niet. Of heeft hij of zij meer aan een aparte afspraak. Misschien heb je zelfs dan al een lead te pakken terwijl het event nog niet eens heeft plaatsgevonden.
  • Haal die drempelvrees weg: ontvang mensen persoonlijk vanaf de drempel en voer een gesprek. Deze beleving zegt direct iets over je merk, je stelt iemand op zijn gemak, bent gastvrij en komt nog wat te weten ook. En ja, doe dat ook in de pauzes en bij de borrel.
  • Maak met je team een lijstje met vragen of onderwerpen waarover je gesproken wilt hebben met je doelgroep. Zo heb je altijd gespreksstof en bereik je ook daadwerkelijk wat je wilt bereiken.
  • En geef de doelgroep ook na het evenement nog een aantal tips of ideeën voor in de toekomst mee om over na te denken. Dit vormt tegelijkertijd een nieuw touchpoint, waardoor je onder de aandacht komt bij je doelgroep. En is dus ook een nieuwe mogelijkheid om meer uit een contact te halen.

Dus: er is werk aan de winkel. Met die 'one day fly' komt je er niet meer. Het gaat erom hoe je het middel gecombineerd met andere middelen inzet. Ga verder dan die database, vol met marketingdata, uitgewerkte customer en buyers journeys en zorg ervoor dat je het persoonlijk contact opzoekt met je doelgroep. Want dat een evenement een belangrijk middel is om persoonlijk contact te versterken, dat staat buiten kijf.

En dan heb ik nog een vraag voor jou: welke boodschap wil jij je doelgroep bij een volgend event meegeven? Denk er eens over na.

Mariëlle

Wil jij ook meer het hoogst haalbare uit je marketingcommunicatieplan halen? En zou je daarom ook je eventmarketingstrategie met alle contactmomenten willen aanscherpen? Neem dan snel contact met ons op.

Eventive - Bureau voor Eventmarketing T 020 409 4787 - info@eventive.nl - Burgemeester Stramanweg 102, 1101 AA Amsterdam Zuidoost
Eventive - Bureau voor Eventmarketing
T 020 409 4787
info@eventive.nl
Burg. Stramanweg 102, 1101 AA Amsterdam Zuidoost