Kom uit je filterbubbel! 3 manieren om je als marketingcommunicatie-professional te laten inspireren, en dat cross industry.

12 oktober 2017
  • 33995467_m.jpg

We zitten allemaal in onze eigen filterbubbel of informatieluchtbel. Zoekmachines bepalen wat jij op dit moment relevant vindt door eerder klikgedrag en je zoekgeschiedenis (check Eli Pariser bij TEDx voor meer info). Daardoor krijg je telkens gelijke producten en resultaten te zien. Je persoonlijke ideeënontwikkeling wordt daardoor beïnvloed. Zo ontstaat je eigen persoonlijke filterbubbel dus.

In jouw persoonlijke filterbubbel vind je niet alleen je voorkeur voor vakantiebestemmingen, mode, routes en politieke voorkeur. Ook je zakelijke voorkeuren zijn onderdeel van jouw bubbel. Je wordt sterk beïnvloed door wat je als bedrijf altijd doet. En je houdt ook in de gaten wat je concurrenten doen. En hopelijk ook de overige spelers in jullie verkoopkanaal. Maar heb je wel eens verder gekeken? Doorbreek je filterbubbel en laat je inspireren door andere industrieën. Hierbij geef ik je drie manieren om je filterbubbel te doorbreken:

Snelle Cross Industry Search

Ondanks dat Google je filterbubbel juist kan veroorzaken, kan het je ook helpen deze te doorbreken. Zoek maar eens op logo overzicht Nederlandse top merken of automerken overzicht. Een snelle en makkelijke manier om je door andere succesvolle bedrijven te laten inspireren als je op zoek bent naar nieuwe oplossingen voor je marcom- of businessvraagstukken. Google is your best friend :)

Cross Industry Inspiration

Onderzoek een drietal branches die zich bezighouden met de thema's die voor jou relevant zijn. Als je het hebt over klantbeleving, dan is de hospitality-industrie interessant. En bekijk dan ook alle kanten van deze industrie. Een mooi voorbeeld werd onlangs gegevens door Doug Kessler in MarketingTribune. Hij verwees naar de campagne van het Budget Hotel hoe je van je gebreken gebruik kan maken.

Bij de keuze voor innovatieve branches, kijk dan ook verder dan de gebaande paden naar industrieën waar je normaliter misschien niet aan zou denken. Bijvoorbeeld de uitvaartbranche, ook die kan heel inspirerend zijn. Echt waar. En voilà: je hebt je filterbubbel doorbroken!

Cross century innovation

Ga eens terug naar de kern van echte innovaties die de wereld hebben veranderd. Prikkel je creatieve brein met inspirerende innovaties. En dat kan van alles zijn. Van een paperclip of de toevallige uitvinding van de post-it tot wereldveranderende uitvindingen zoals de boekdrukkunst. Maar er zijn natuurlijk ook recentere en technology driven bedrijven en voorbeelden te bedenken. Start-ups zijn natuurlijk om te smullen, dus check Tech Crunch voor recente innovaties en laat je inspireren.

En dit zijn slechts nog maar een paar tips. Buiten de kaders denken en de wereld inkijken, nieuwsgierig zijn, blijven onderzoeken en in gesprek blijven met vakgenoten uit andere industrieën; dat zijn de ingrediënten voor een creatieve kijk op je eigen business.

Boost Your Concept is dé plek om uit je bubbel en in contact met vakgenoten uit andere branches te komen. Als je het hebt over some serious cherry picking, kom dan snel in actie en schuif aan!

Kim

PS. Kijkje nemen in onze keuken van cross industry inspiratie? Wij lieten entertainment, horeca en kwaliteitscontrole samenkomen in de case Masterchef by QbD.

Gelijk al buiten je filterbubbel aan de slag?
Bij Eventive kijken we elke dag buiten onze filterbubbel. En het goede nieuws is dat we jou kunnen helpen hetzelfde te doen, door samen te brainstormen en out-of-the-box-ideeën te bedenken. Nog mooier: je krijgt het eerste idee gratis! Klinkt dat goed? Neem contact op via onderstaande button.

Eventive - Bureau voor Eventmarketing T 020 409 4787 - info@eventive.nl - Burgemeester Stramanweg 102, 1101 AA Amsterdam Zuidoost
Eventive - Bureau voor Eventmarketing
T 020 409 4787
info@eventive.nl
Burg. Stramanweg 102, 1101 AA Amsterdam Zuidoost