Jubileumjaar? Van concept naar live-ontmoeting!

12 oktober 2017
  • Gielissen 80 jaar - logo rond.jpg

Stel: je bedrijf bestaat dit jaar maar liefst tachtig jaar, en je wilt dit op passende wijze vieren. Het liefst met een aansprekend overkoepelend thema dat als een rode draad door alle festiviteiten, evenementen en acties heen loopt. En waarbij bovendien ook maatschappelijke relevantie een belangrijke rol speelt. Het was de vraag waarmee Gielissen aanklopte bij Eventive. Aan ons de taak om een concept te creëren waarin al deze wensen verenigd waren. Maar waar begin je dan?

Je doelstelling
Mijn belangrijkste advies: begin bij het begin, oftewel het doel achter je jubileumviering. De belangrijkste vraag die je jezelf hierbij stelt, is: wat is het hogere doel van je concept? Natuurlijk, je wilt je jubileum vieren, maar wat is je achterliggende doelstelling? Wil je bijvoorbeeld de betrokkenheid en tevredenheid van je medewerkers vergroten? Of een bepaald imago van je bedrijf neerzetten? Als Eventive willen we dit altijd weten, zodat we klanten ook daadwerkelijk een stap verder kunnen brengen. Zowel om het concept intern te verkopen, als om het passend te maken voor externe doelgroepen.


Kernwaarden formuleren
Stap twee is het formuleren van de kernwaarden, die altijd een grote rol spelen bij het bedenken van het concept. Welke woorden omschrijven je bedrijf het best? Wat moeten mensen in ieder geval onthouden en waar moeten zij je aan herkennen? Bij Gielissen was dat een flink aantal termen. Denk aan verantwoordelijkheid nemen, samenwerken, klantgerichtheid, creativiteit en ontwikkelgerichtheid. Daarmee gingen we aan de slag met het uitdenken van een concept.


Het creatieve proces
Hoe we dan beginnen? Brainstormen is de ideale manier. Doe dit op meerdere momenten met verschillende mensen. Bijvoorbeeld collega's met andere disciplines, maar ook mensen die de achtergrond van je bedrijf wel en niet kennen. Zo zorg je voor een gevarieerd gezelschap met een frisse blik. Met behulp van brainstormtechnieken, zoals de bloemtechniek of de 'what would X do'-techniek, ga je vervolgens aan de slag met een vraagstuk om zoveel mogelijk ideeën te bedenken. Door ons brein nét even op een andere manier aan te zetten, ontwikkelen we creatieve concepten, waarmee onze klanten het verschil kunnen maken.
Op basis van alle input van Gielissen bedachten we het concept 'Growing together'. Een concept dat aansluit bij het beeld van Gielissen als puur, trots, maar toch ook bescheiden bedrijf, waar saamhorigheid én maatschappelijke relevantie een steeds belangrijkere plaats innemen. Ook het feit dat een tachtigjarig bestaan ook wel een eiken jubileum wordt genoemd, is meegenomen in de conceptontwikkeling. Het jubileum was een moment om stil te staan bij de groei van het bedrijf tot nu toe, maar ook om vooruit te kijken naar toekomstige groei. Als beeldmerk ontwikkelden we dan ook een boom, opgebouwd vanaf de wortels tot de bladeren. Hét symbool voor 'Growing together', samen met alle medewerkers, partners en relaties. Precies de boodschap die directie en MT wilden overbrengen.


Doelgroepen bepalen
Het definiëren van je doelgroep(en) is een van de eerste dingen in de uiteindelijke uitvoer van je concept. Dit omdat elke doelgroep haar eigen wensen en behoeftes heeft. Vraag je dan ook af: waar komen we de doelgroep tegen? Waar is de doelgroep ontvankelijk voor? En welke boodschap wil je dan overbrengen? Het ontwikkelde concept zet je vervolgens op verschillende manieren in voor de diverse doelgroepen. Zo bepaal je per publiek je middelen, tone of voice en dus je aanpak – op basis van de eigenschappen van de doelgroepen.
Voor Gielissen was het belangrijk dat er twee doelgroepen centraal stonden: de medewerkers en de relaties. Eventive adviseerde hen om voor beide doelgroepen een traject te ontwikkelen gedurende het jubileumjaar. Eén enkel event organiseren beklijft immers niet, het gaat om een terugkerende boodschap. De ene keer is die boodschap grootser dan de andere keer, maar er wordt wel altijd gecommuniceerd wat Gielissen doet en waar ze voor staan. Per doelgroep definieerden we middelen die pasten bij hun activiteiten en interesses. Die middelen zijn de momenten waarbij Gielissen met de doelgroep in contact komt – live of online. Elk van die contactmomenten werd opgehangen aan het concept 'Growing together'. Relaties werden persoonlijk bezocht door de accountmanagers van Gielissen en verrast met een muntplantje met daaraan de boodschap 'Thank you for your commitMINT', en in de zomer ontving men een zomergroet met tuinconfetti – dit allemaal in lijn met het 'Growing together'-concept. De medewerkers ontvingen eenzelfde 'Thank you for your commitMINT'-plantje als ze jarig waren afgelopen jaar. Het hoogtepunt was voor hen het jubileumevent bij Experience Island afgelopen juni. Een dag vol sportieve teamactiviteiten waar men collega's van verschillende locaties beter leerde kennen en men op creatieve wijze werd uitgedaagd.


Regelmatig contact
Concluderend is 'Growing together' een mooi voorbeeld van hoe wij voor Gielissen het afgelopen jaar relevante touch points (regelmatig terugkerende ontmoetingen met de doelgroep) hebben gerealiseerd. Om de twee maanden stond het bedrijf in contact met zijn doelgroepen, om de doelstellingen optimaal te bereiken. En we zijn nog niet klaar. Het jubileumjaar van Gielissen loopt nog tot 9 maart 2018 en er staan voor de doelgroepen nog een aantal contactmomenten, waaronder live-ontmoetingen, op de planning. Ook na 9 maart blijft het concept 'Growing together' bestaan. Gielissen zet de pay-off voort, omdat het aansluit bij de boodschap en kernwaarden die het bedrijf voert.

Wil jij ook alles uit je jubileum halen?
Ook voor jouw organisatie kunnen we het maximale halen uit een jubileum. Samen gaan we aan de slag en bedenken we creatieve concepten om je doelgroep aan te spreken. En het mooiste van allemaal: het eerste idee krijg je helemaal gratis. Meer weten? Neem contact op via onderstaande button.

Eventive - Bureau voor Eventmarketing T 020 409 4787 - info@eventive.nl - Burgemeester Stramanweg 102, 1101 AA Amsterdam Zuidoost
Eventive - Bureau voor Eventmarketing
T 020 409 4787
info@eventive.nl
Burg. Stramanweg 102, 1101 AA Amsterdam Zuidoost