Drie tips om je marcom-doelstellingen te behalen met jouw event

8 augustus 2017

Wat wij veel zien is dat events een naam of een thema krijgen. Dat kan heel handig zijn en daarom juichen wij het ook zeker toe. Maar wat we ook veel zien, is dat een naam of een thema niet als boodschap, of ter versterking van een boodschap, wordt gebruikt. Sterker nog, vaak zien we dat de naam van een event of een thema heel generiek is; andere bedrijven uit dezelfde branche gebruiken dezelfde insteek voor een dergelijk event. Kortom, waar te beginnen als je gaat communiceren over je event?

Live communicatie is een manier om je doelgroep te bereiken. Met alleen een thema creëer je een leuke opening. Ga je het thema laden en gebruik je het als middel om in gesprek te gaan met je doelgroep? Dan is het onderdeel van je communicatieconcept. En dat is nou precies waar je je op moet focussen, als je wilt dat je event bijdraagt aan het behalen van je marketingcommunicatiedoelstellingen. Die draaien vaak om het realiseren van gedragsverandering, het creëren van brand awareness, of om het stimuleren van de vraag naar een bestaand of nieuw product. Laad je je thema en maak je het onderdeel van je communicatieconcept, dan laat je het thema voor je werken. Een paar tips om je thema te laden en meer uit het middel event te halen.

Tip 1: zet je event campagnematig in

Ken je de kop, romp en staart van je event? Ieder live communicatiemoment heeft ook een aanleiding en een opvolging. Gebruik je dezelfde boodschap voor dezelfde doelgroep, dan wordt je event onderdeel van een campagne. Zet ook die campagnematige momenten in om met je doelgroep in gesprek te gaan. Geef je event een kop en stel al een prikkelende vraag in het uitnodigingstraject. Zo weet je al wat er speelt onder de doelgroep en haak je daarop in met je programmering. Zorg ook dat je weet welke inzichten je doelgroep heeft verworven tijdens je event. Dat is wel zo makkelijk opvolgen!

Tip 2: start het gesprek op de drempel

Tijdens je live communicatiemoment begint het gesprek al op de drempel. Maak van de ontvangst en het ophalen van de badge al een conversatiestarter. Ook dit moment leent zich om een prikkelende vraag te stellen. Of maak er zelfs een onderzoek van. De resultaten van dit onderzoek kun je meteen bij de eerste openingspresentatie presenteren. Dat levert mooie interactie op voor het verdere programma, waarin je uiteraard met je relaties in gesprek gaat en interactieve programmaonderdelen toevoegt. Meer daarover lees je hier. Dit gebeurt allemaal vanuit jouw gedefinieerde boodschap, subboodschappen of thema's. Oftewel, het onderwerp waar jij het met je gasten over wilt hebben.

Tip 3: meer dan een logo

Doe je voordeel met branding. Dat hoeft niet alleen het gebruik van je logo en bedrijfskleuren te zijn: branding is ook materiaal dat je kunt inzetten om je boodschap te laden. Maak een creatieve visuele vertaalslag van je boodschap en gebruik die tijdens je event, zodat je doelgroep continu met jouw boodschap geconfronteerd wordt. Het brein van je doelgroep kun je op verschillende manieren beïnvloeden, en werken met beeld is er één van. De conclusie? Er zijn tientallen manieren die er samen voor zorgen dat je van je evenement een echt communicatiemiddel maakt. De perfecte manier om meer uit je marcom-inspanningen en -budget te halen.

Wil je ervaren hoe je een creatieve vertaalslag maakt van je boodschap? Bij Boost Your Concept, onze creatieve netwerksessies voor marcommers, laat ik je graag zien hoe je dat kunt doen. Ontdek hoe je van je live communicatiemoment een communicatieconcept maakt, zodat het je meer gesprekken oplevert!

Eventive - Bureau voor Eventmarketing T 020 409 4787 - info@eventive.nl - Burgemeester Stramanweg 102, 1101 AA Amsterdam Zuidoost
Eventive - Bureau voor Eventmarketing
T 020 409 4787
info@eventive.nl
Burg. Stramanweg 102, 1101 AA Amsterdam Zuidoost