Waarom moeilijk doen als het samen kan?

29 juli 2016
  • Waarom_moeilijk_doen 500x.png

Samenwerken, dat is waar het om draait bij eventmarketing. Eventive werkt meestal projectmatig, maar hanteert wel een langetermijnfocus voor de klant. Samen met de klant gaan we om de tafel zitten om te kijken naar de doelstellingen. Zowel op de korte, als de lange termijn. We planten een zaadje met een concept dat doorgetrokken kan worden in het marketingcommunicatieplan van de klant. Op deze manier adviseren we enerzijds op eventniveau en anderzijds op campagneniveau – allemaal om met de doelgroep in contact te komen en hen bekend te maken met de boodschap. De skills die je nodig hebt voor een knap staaltje projectmanagement komen bij al deze werkzaamheden continu om de hoek kijken.

Van aanvraag naar project
In de meeste gevallen ontvangen wij een vraag wanneer een bedrijf daar aanleiding voor heeft: een opening van een nieuw kantoor, een productintroductie of het onder de aandacht komen bij (potentiële) klanten. We krijgen ook regelmatig de vraag: 'Hoe kunnen wij onze marketingcommunicatieactiviteiten optimaliseren?' of 'Hoe realiseren we meer ontmoetingen met de doelgroep?' Aan ons de schone taak om te bekijken welk format er past bij welke vraag en welke middelen geschikt zijn. Maar het is ook van belang de geformuleerde doelstellingen(en) scherp te krijgen en vast te stellen waar de klant na een traject nu echt blij mee is.

Van project naar traject
De langetermijnfocus houden we zoals gezegd altijd in gedachten. Deze brede scope nemen we dan ook altijd mee, of de vraag nu goed is afgebakend of niet. We adviseren de klant om zo samen het beste resultaat te bereiken. Bijvoorbeeld door een campagnematige aanpak voor te stellen, in plaats van een eenmalig event. Op deze manier zorgen we voor meerdere contactmomenten met dezelfde doelgroep, om zo de boodschap te laten beklijven.

Het kan ook voorkomen dat de aanvraag een multidisciplinaire aanpak vergt. In zo'n geval worden de experts vanuit meerdere invalshoeken van de LVT-groep aangehaakt. Eventive is projectleider van het grote geheel. We adviseren en ontzorgen de klant door een compleet advies. Heb je al gedacht aan de online presence? En het uitnodigen van pers op je opening? Vragen stellen is onderdeel van ons advies en zorgt voor net dat beetje meer service.Maar ook voor meer effectiviteit, want een marketingcommunicatiemiddel staat niet op zicht. Het gaat erom hoe je alle middelen slim integreert op elkaar laat aansluiten.

Helicopterview zit in Eventive's DNA
Een helicopterview houden is een dagelijkse bezigheid van Eventive. We betrekken alle partijen bij het proces en zorgen gezamenlijk voor het gewenste resultaat. De ene keer werken we met externe leveranciers en de andere keer zijn de stakeholders de collega's binnen onze groep. In beide gevallen is het belangrijk om een plan van aanpak te bepalen. Wanneer je samenwerkt met collega's is het essentieel om intern af te stemmen wie de projectleider wordt en hoe het project wordt aangepakt. Op deze manier zorg je dat het eindresultaat één verhaal wordt, waarin alle disciplines verwerkt zijn. Simpel eigenlijk, want ook hier heb je te maken met de stappen die binnen een eventmarketingbureau bij elk project komen kijken. Van een outline van de powerpoint tot een planning van de aanvraag tot en met het inleveren van de pitch of het voorstel. Wat is hiervoor nodig? Vooral goede communicatie! Mijn tip: raak niet verzand in dat het je collega's zijn en dat iedereen zijn verantwoordelijkheid heeft. Het is goed dat er één iemand initieert. Ook dat is samenwerken!

Mijn ervaring? Een vraagstuk dat binnenkwam bij Eventive en vroeg om een geïntegreerde campagnematige aanpak. Als projectleider haakte ik collega's aan vanuit de disciplines PR, social media en contentmarketing in onze LVT Group. We creëerden één verhaal dat leidend was en waarbij de content binnen dat verhaal voor elke doelgroep werd aangepast. De PR- en socialexperts adviseerden waar deze content geplaatst kon worden. Zowel in Nederland als in Belgie als Benelux-bureau. Eventive bracht dit alles samen. Hiertoe ben je dus in staat als je samenwerkt met collega's.

Geïnspireerd? Worstel jij ook met een vraagstuk dat door verschillende disciplines kan worden ingevuld? Neem gerust contact op om te sparren over jouw vraag en hoe ik deze in het grotere geheel zie!

Frederike Rollerman

 

Eventive - Bureau voor Eventmarketing T 020 409 4787 - info@eventive.nl - Burgemeester Stramanweg 102, 1101 AA Amsterdam Zuidoost
Eventive - Bureau voor Eventmarketing
T 020 409 4787
info@eventive.nl
Burg. Stramanweg 102, 1101 AA Amsterdam Zuidoost