Conceptontwikkeling en eventmarketing: de kracht van het stellen van de juiste vragen

3 mei 2016
  • embrace-your-inner-child-7-ask-questions-1091642-TwoByOne.jpg

Hoe doe je tijdens de ontwikkeling van een eventconcept niet alleen wat de klant wil, maar ook wat de klant nodig heeft? Je zou denken dat die twee overeenkomen, maar dat is niet altijd het geval. De uitdaging zit ’m niet in het sec realiseren van het event dat de klant voor ogen heeft; voor een eventmarketingbureau gaat het om de essentie van de boodschap. Hoe kun je deze boodschap versterken? Hoe kun je een ontmoetingsconcept tussen merk en doelgroep neerzetten dat de uitrol van de overall marketingstrategie versterkt? En hoe draag je daarmee bij aan het realiseren van je doelstellingen? Hierbij een aantal Eventive tips!

Stel de juiste vragen

Het mag duidelijk zijn dat bij elk businessevent de marketingcommunicatiedoelstelling centraal staat. Als die voor alle betrokken partijen eenmaal helder is, kan het eventconcept worden geladen met de juiste kernwaarden. Er gaat echter een belangrijk en vooral leuk proces vooraf aan het opstellen van een eventconcept, waarbij vragen stellen de boventoon voert. Het stellen van de juiste vragen bepaalt het succes van de investering. Door de juiste randvoorwaarden te scheppen, laat je de klant aan het woord. De klant is immers expert op zijn gebied en zijn antwoorden bevatten de ingrediënten voor een succesvol event. Op basis van die ingrediënten ga je aan de slag met een creatieve invalshoek en maak je de vertaalslag naar een op maat gemaakt eventconcept.

Betrek de eventmanager erbij – zo vroeg mogelijk

Om de beoogde resultaten te behalen, is een goed proces noodzakelijk. Als Concept & Eventmanager is het dan ook belangrijk in een vroeg stadium betrokken te zijn in dit proces van conceptontwikkeling. Door de dialoog aan te gaan met de klant, komt waardevolle informatie aan het licht die je perspectief verbreedt. Als communicatiebureau met een focus op eventmarketing, is het niet alleen essentieel om door te vragen om de diepgang op te zoeken, maar ook om zo nu en dan wat tegendraads te zijn – de klant uit te dagen. Hierdoor maak je slimmere beslissingen en creëer je gezamenlijk nieuwe opties. Een handjevol (confronterende) vragen aan je klant helpt om tot een ware co-creatie te komen. Van welke fouten uit het verleden heb je geleerd? Wat zijn de succesfactoren van eerdere marketingactiviteiten? Wat doet de concurrentie op dit vlak en hoe onderscheiden jullie je daarvan? En een hele belangrijke: met welk gevoel wil je dat de bezoekers naar huis gaan?

Zet inzichten uit het verleden strategisch in voor de toekomst

Door de boodschap van het event en de doelstelling van de klant helder te krijgen, ontstaat inzicht in het verleden – en dat is weer bruikbaar voor de toekomst. Bovendien levert het belangrijke informatie op met betrekking tot ratio versus emotie. Bedrijven redeneren namelijk veelal vanuit ratio en op basis daarvan worden beslissingen gemaakt. The quick win, the low hanging fruit; oftewel op korte termijn scoren! Wie echter vanuit passie en emotie handelt, is eerder in staat buiten de reguliere kaders te denken – wat ten goede komt aan de creativiteit. Door deze waardevolle informatie in kaart te brengen, kan goed worden ingespeeld op verkregen inzichten en hoe deze effectief kunnen worden ingezet.’ 

Last but not least: ga met al deze verkregen informatie aan de slag en laat hier een interne brainstorm op los waar een ‘spot-on eventconcept’ uitrolt. Een formule waar klanten zeer over te spreken zijn. Simpelweg omdat het werkt! 

Shanita

Eventive - Bureau voor Eventmarketing T 020 409 4787 - info@eventive.nl - Burgemeester Stramanweg 102, 1101 AA Amsterdam Zuidoost
Eventive - Bureau voor Eventmarketing
T 020 409 4787
info@eventive.nl
Burg. Stramanweg 102, 1101 AA Amsterdam Zuidoost