Regelen of communiceren? Communiceren én regelen!

5 juni 2015
  • Blog-2014-04-29-doelgericht.png

Een goede website is tegenwoordig geen online brochure meer. Een website vertelt jouw verhaal: waar je voor staat, wie je bent, wat je doet. En dat moet kloppen, want voor een bezoeker kan het beeld van wat hij ziet bepalend zijn om je te benaderen. Of het kan de bevestiging zijn van de reden waarom hij met je werkt. Pasgeleden lanceerden wij met Eventive onze nieuwe website, waarop we meer dan ooit de nadruk leggen op ontmoetingsconcepten die door marketingcommunicatie worden gedreven. Waarom we juist voor deze nadruk kozen? Dat lees je hieronder.

Events zijn communicatiemiddelen. We weten allemaal dat een evenement een middel is om je doelgroep te bereiken en ergens toe te bewegen. Maar zet je dit middel ook effectief genoeg in? De ervaring leert van niet. Zonde, want mensen vergeten vaak dat bij een goed neergezet evenement meer komt kijken dan alleen een perfecte organisatie. Je wilt immers een doelgroep bereiken en die wil je ergens toe bewegen. Je verkoopt iets, of het nou een product, dienst, emotie of gedachtengoed is. Daarvoor gebruik je communicatie, en daar is je evenement een onderdeel van. Waar ik met mijn klanten naar op zoek ga, is het go-to-market scenario: zowel intern als extern en online als offline. En zo ontwikkelen we totaalcampagnes met de ontmoetingsformats en activiteiten die nodig zijn om je doelgroep effectief te bereiken.

Waar draait een evenement om? Regelmatig hoor ik: "Dat evenement organiseren doen we zus of zo." En dan draait het vaak om de – overigens niet te onderschatten – logistiek of catering. Maar wat nog veel belangrijker is:

1) De boodschap ook echt communiceren Hoe zet je het evenement in om de boodschap die in je campagne centraal staat over te brengen? De essentie van je boodschap moet overal in terugkomen: niet alleen in beeld en aankleding, maar ook in de gesprekken met de doelgroep. Hier kunnen marketing en sales elkaar versterken. Je kunt met elkaar bepalen dat elke medewerker minimaal x aantal mensen spreekt voor, tijdens en na het event over onderwerp x, y, z in lijn met het bedachte concept. Die boodschap komt niet vanzelf aan!

2) Communicatiescenario’s bedenken Wat moet de doelgroep denken, doen, vinden en zeggen na jouw campagne? Een evenement moet daaraan bijdragen, voor alle doelgroepsegmenten waar je je op dat moment op richt. Maak onderscheid door je publiek op te splitsen in communicatiedoelgroepen en aan elke groep een scenario te koppelen. Doe dat bijvoorbeeld voor de goede en trouwe klant, de potentiële klant, de klant waar je niet veel contact mee hebt, je eigen medewerkers et cetera. Zo koppel je verschillende doelen aan een groep. Een doelgroep is vaak breed, maar niet één pot nat.

3) Het doel meetbaar maken Wat is het doel van het evenement? Ik merk vaak dat hier te luchtig over wordt gedaan. En dat een evenement een succes wordt genoemd als er veel mensen op afkomen. Dat moet toch beter kunnen? Ik wil horen waar we de bezoekers van een evenement toe bewogen hebben. Hebben wij ze geraakt met al onze conceptonderdelen en ontmoetingsconcepten op langere termijn? Als we dat meten, en de uitkomsten naast die doelen per communicatiedoelgroep leggen, dan pas praten we over het effectief inzetten van het evenement als communicatiemiddel.

Als vakidioot denk ik dat het vaak beter kan. Daarom zetten we het ontmoetingselement graag op scherp met onze creativiteit, meetbare effectiviteit en interactiviteit, met een go-to-market-gedachte. Wij starten vanuit strategie en concept, en vertalen dat door in de productie. Maar hé, dat staat allemaal op onze nieuwe website. Kijk zelf maar verder op onze website.

Mariëlle

Eventive - Bureau voor Eventmarketing T 020 409 4787 - info@eventive.nl - Burgemeester Stramanweg 102, 1101 AA Amsterdam Zuidoost
Eventive - Bureau voor Eventmarketing
T 020 409 4787
info@eventive.nl
Burg. Stramanweg 102, 1101 AA Amsterdam Zuidoost