Van een Fiat500 tot een stranddiner: uitleg van een effectieve brainstormtechniek

30 januari 2015

Anders denken om zo creatiever te denken. Dat kan! Door te associëren...

In veel brainstorms ben je met elkaar zo op dreef, dat de ideeën blijven komen. Er is veel energie en iedereen is positief. Dat is de mind-set die voor een brainstorm erg goed is. Maar – dat herken je vast – er zijn ook wel eens sessies dat je soms even niet in die flow zit. En wat dan?  Op dat moment roep je een brainstormtechniek in het leven: bijvoorbeeld de bloemassociatie.

Als je op zoek bent naar veel ideeën voor je vraagstuk, echte ‘out–of-the-box’-ideeën , gaat het om inspiratie en associatie. Hoe werkt de bloemtechniek?  Hieronder een stappenplan:

  1. Zet een woord in het midden van een getekende bloem (1). Kies bijvoorbeeld een land. Zie hier: Italië.
  2. Vul de blaadjes met woorden waar je aan denkt bij het eerste woord. In het geval van Italië kan dat zijn: eten, strand, stad, Fiat 500, vakantie of iets heel anders natuurlijk. Doe dit totdat je een mooie bloem hebt (2, 3, 4).
  3. Start met brainstormen: kies een blaadje uit de bloem en koppel het woord en alles waar je bij dat woord aan denkt aan de vraagstelling of opdracht die je hebt.
  4. Schrijf alle ideeën die je nu te binnen schieten op post-its
  5. Kom je niet verder, pak dan een volgend woord
  6. Ga zo door met associëren met woorden, die niets te maken hebben met je probleem of vraagstelling. Je brengt jezelf zo actief op andere gedachten. En daar kunnen zomaar bijzondere ideeën uit voortkomen.

 

Waar het in de bloemassociatie op neer komt is dat je op andere gedachten komt door te associëren met woorden die ver af staan van je probleem of vraagstelling. In brainstormland  noemt men dit divergeren. Dat betekent zo veel mogelijk nieuwe ideeën creëren. Door dat een tijdje te laten gaan, ontstaan er ook elke keer nieuwe ideeën. Associëren en inspireren, daar ben je mee bezig.

 

 

Een voorbeeld van een bloemassociatiesessie

Om de techniek nog iets concreter te maken, pak ik er even een voorbeeld bij. Stel de hoofdvraag is: bedenk manieren hoe onze medewerkers tijdens onze teamdag elkaar beter kunnen leren kennen?

  1. Je pakt het woord Fiat 500 uit de bloem.
  2. Je gaat met je brainstormpartner(s) nadenken over Fiat 500.
  3. Je denkt aan auto’s, merken, andere types, groot en klein.
  4. Je bedenkt opeens dat je een evenement wilt organiseren waar het draait om ‘types’. Alle medewerkers moeten zichzelf vergelijken met een auto en zo creëer je door de dag heen een wagenpark. Het wagenpark is de blauwdruk van je organisatie.
  5. Dit idee schrijf je op.
  6. Je denkt verder: auto’s, snelweg, routes, rondrijden. Je bedenkt opeens dat je een speurtocht op maat wilt maken waar iedereen onderweg opdrachten moet doen waardoor ze elkaar beter leren kennen.
  7. Je neemt een ander woord: eten. Je denkt aan ingrediënten, tafelen, diner. Je bedenkt dat je een diner wilt organiseren waar men elke keer van plek wisselt, waardoor men elke keer naast een andere collega zit.
  8. Je pakt het volgende woord: strand. En opeens heb je het: het diner vindt plaats op het strand.

 

Brainstormen kan iedereen. Probeer het maar eens. In het begin lijkt het misschien lastig, maar je zult zien dat je gaandeweg steeds creatiever wordt. Vergeet niet: denk nooit in beperkingen, hoe onmogelijk je idee ook klinkt. Je komt zo vanzelf op een nieuw idee dat wel bruikbaar is. Als je maar doorbrainstormt. En dat moet je durven!

 

Mariëlle.

 

 

 

 

 

Eventive - Bureau voor Eventmarketing T 020 409 4787 - info@eventive.nl - Burgemeester Stramanweg 102, 1101 AA Amsterdam Zuidoost
Eventive - Bureau voor Eventmarketing
T 020 409 4787
info@eventive.nl
Burg. Stramanweg 102, 1101 AA Amsterdam Zuidoost